هنری

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | تاریخ توالت و شاه کول پیر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی
بخش نوزدهم | تاریخ توالت و شاه کول پیر
هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور

«موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده‌ است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.»

مارسل برودتائرز

اوبریست در این بخش از کتاب در میان جست‌وجوی بی‌انتها درباره‌ی مرز میان موزه‌ها و زندگی روزمره، ماجرای نمایشگاهی در سال ۱۹۹۴ را شرح می‌دهد؛ در فاضلاب زوریخ، که در جای خود تجربه‌ی جالبی است. موزه‌ی فاضلاب، تاریخ توالت را از قرون وسطی تا امروز روایت می‌کند. آن‌جا سنگ‌های توالتی را می‌بینید که بدون ارجاع به توالت دیواری دوشان، روی پایه‌ی مجسمه به نمایش درآمده‌اند. نمایشگاه اوبریست «کلوآکا ماکسیما»[۱] نام گرفت و نقطه‌ی آغاز نمایشگاه ویدیوئی از فیشلی و وایس بود که شامل تصاویری که به طور زنده از دوربین‌های مراقبت در فاضلاب گرفته می‌شد.

بنا بر کتاب تاریخ مدفوع (۱۹۷۸)، نوشته‌ی دومینیک لاپورت[۲]، درجوامع غربی ضایعات به‌تدریج خانگی و از دید عموم پنهان شد، که اوج آن نهضت بهداشت‌گرایی قرن نوزدهم بود. نظریه‌ی لاپورت بیان می‌کند که تمایز شدید میان اقتصاد (منبع کثافت) و دولت به‌عنوان مظهر پاکی، خصوصی را به طور کامل از عمومی جدا و مرز میان آن را پررنگ‌تر می‌کند. در نقطه‌ی مقابل، هنر خود را میان نقاط گذار و حد واسط جا می‌دهد و درهایی را می‌گشاید تا عمومی به خصوصی و برعکس نفوذ کند.

اوبریست آثار هنرمندان و برگزاری نمایشگاه را شرح می‌دهد و نتیجه‌گیری می‌کند که این‌ها التقاط‌های خلاقانه، نه فقط میان هنر و زندگی، بلکه هنر در موزه‌ای با عملکرد بسیار متفاوت و در عین حال عمیقاً مرتبط بودند.

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش نوزدهم

و اما بخش بعدی را با عنوان «لندن فرامی‌خواند» با تجربه‌ای از ملاقات با گلبرت و جورج شروع می‌کند و درباره‌ی لذت زندگی می‌نویسد: «عالم رؤیا در هنر شگفت‌انگیز است. در نهایت همین است که هنرمندان همیشه به چیزی فراتر دست می‌یابند. هنر به‌مثابه نوعی سیر و سلوک و سفر زیارتی ساختن از هنر است.» در ادامه اوبریست یکی از نمادین‌ترین آثار گیلبرت و جورج را شرح می‌دهد و گفت‌وگویی حول این موضوع را نقل می‌کند.

تجربه‌ی بعدی اوبریست در لندن آشنایی با هنری کول[۳]، یکی از پیشگامان طراحی نمایشگاه، است. کول خالق «موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت» و بسیاری از مؤسسات فرهنگی شاخص لندن است. او شرح حال جالبی از کول در کتاب نوشته که مراجعه به آن خالی از لطف نیست.

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش نوزدهم

از منظر اوبریست، کول طراح نمایشگاه، نویسنده، کارمند دولت و طرفدار اصلاح قوانین طراحی و اختراع بود و در ماهنامه‌ای که خود تأسیس کرده بود، به تمامی این مسائل می‌پرداخت. او در دوران پیشرفت‌های برق‌آسا در طراحی، تکنولوژی و مسائل مربوط به کپی‌رایت بود و نمایشگاه‌ها تنها راه انتشار اطلاعات مربوط به این توسعه‌ها بودند. بینش کول بینشی مدرن و دموکراتیک بود که همه‌ی طبقات اجتماعی در آن، جا داشتند.

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش نوزدهم

کول زمانی در حرفه‌اش درخشید که نهادهای دموکراتیک مدرن و پیشرفت‌های تکنولوژی، نمایشگاه را تبدیل به قالبی بسیار مهم برای مبادله و نمایش کردند و در ادامه سرتاسر محله‌ی کنزینگتون جنوبی را به مقر موزه‌ها، مدارس و انجمن‌ها تبدیل کرد و اولین مدیر موزه‌ی «کنزینگتون» جنوبی شد، که امروز نامش موزه‌ی «ویکتوریا و آلبرت» است. او در تمام تقلاهایش، انرژی و پویایی وصف‌ناپذیری را به نمایش می‌گذارد. نبوغ او در این بود که میان قطب‌های مخالف و موافق آن‌قدر می‌گشت تا با همکاری‌های چشم‌گیر، اهدافش را عملی کند.

کول نقش بی‌رزق و برق کارگزار دولت را با چنان مهارت و تأثیرگذاری‌ای انجام داد که در پایان عمرش تبدیل به یک سرمایه‌ی ملی شده و لقب «شاه کول پیر» گرفته بود.

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش نوزدهم

پی‌نوشت:

[۱]. Cloaca Maxima (https://frieze.com/article/cloaca-maxima)

[۲]. Dominique Laporte

[۳]. Henry Cole

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

فلیکس فنئون خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

Posted: ۱۳۹۸/۱۰/۱۶

فلیکس فنئون هنربانی که هرگز بیوگرافی ننوشت بخش هجدهم | فلیکس فنئون هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده‌ است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز فلیکس فنئون، فردی است منتقد، ویراستار، مجموعه‌دار و آنارشیت فرانسوی، که اوبریست در این …

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

Posted: ۱۳۹۸/۱۰/۰۲

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش هفدهم | مرشدها کسپر کونیگ و سوزان پاژه هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور «موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز «هانس اولریش اوبریست»، در بخشی از کتاب هنرگردانی پس از توضیح مقدمه‌ای …

روبرت والرز و گرهارد ریشتر

Posted: ۱۳۹۸/۰۹/۱۰

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش شانزدهم | روبرت والرز و گرهارد ریشتر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور ایده‌ی ساخت موزه برای قهرمان اوبریست یعنی «سرگئی دیاگلیف» و «روبرت والزر»، از روزگار جوانی با او همراه بود. او ابتدای این بخش را با توصیف والزر شروع می‌کند که یکی …

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

Posted: ۱۳۹۸/۰۷/۲۹

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور در بخش«کیچن»، «اوبریست»، از دغدغه‌های اولیه‌اش برای هنر می‌نویسد که چگونه در پی راهی برای ورود به هنر و همکاری با هنرمندان بود. او به رابطه‌ی میان هنر و اقتصاد و وجه مشترک …

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهاردهم

Posted: ۱۳۹۸/۰۷/۰۳

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش چهاردهم| قطارهای شب و مناسک دیگر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست» در ابتدای بخش «قطارهای شب و مناسک دیگر» از ملاقات با «سای تومبلی»[۱] نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی می‌نویسد و او را این‌گونه توصیف می‌کند: «او در تاریخ شعر غرق بود؛ بسیاری …

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

Posted: ۱۳۹۸/۰۶/۰۳

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[۱] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او می‌پردازد و در توصیف او می‌نویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از …

شیوه‌های هنرگردانی رنه دارنونکور

Posted: ۱۳۹۸/۰۴/۲۲

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست»، درباره‌ی «رنه دارنونکور»[۱] اتریشی در بخش پیشگامان این‌گونه شرح می‌دهد که او کار خود را در موزه‌ی«موما» به‌عنوان زیردست «آلفرد بار»[۲]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار می‌نویسد: «او اولین مدیر افسانه‌ای برای موما بود …

ویلم سندبرگ و والتر هاپس

Posted: ۱۳۹۸/۰۳/۰۷

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن می‌پردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل …

هوگوفون چودی

Posted: ۱۳۹۸/۰۱/۰۹

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است. اوبریست، بعد از …

شیوه های هنرگردانی

Posted: ۱۳۹۷/۰۵/۱۴

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

شیوه های هنرگردانی

Posted: ۱۳۹۷/۰۵/۱۴

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

هری گرف کسلر شیوه های هنرگردانی

Posted: ۱۳۹۷/۰۲/۳۱

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف …

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

Posted: ۱۳۹۷/۰۲/۱۹

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

سیت سیگلاب

Posted: ۱۳۹۷/۰۲/۰۴

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

Posted: ۱۳۹۶/۱۲/۱۳

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

Posted: ۱۳۹۶/۰۹/۱۱

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

کیوریتور

Posted: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

هنر تعاملی

Posted: ۱۳۹۶/۰۷/۱۶

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

شیوه های هنرگردانی

Posted: ۱۳۹۷/۰۱/۰۲

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن