فناوری

تأکید بویینگ و ایرباس بر لزوم به‌روزرسانی مدیریت ترافیک هوایی آینده

بویینگ و ایرباس، دو غول صنعت هواپیمایی در رویکردی آینده‌نگرانه گزارشی مشترک درباره‌ی لزوم به‌روز کردن هرچه زودتر مدیریت ترافیک هوایی ارائه کرده‌اند.

به نوشته‌ی FlightGlobal، این دو شرکت معتقدند که توجه به نیازهای جدید در زمینه‌ی ترافیک هوایی برای مدیریت شمار زیاد هواگردهای کوچکی که فضای آینده‌ی شهرها را اشغال می‌کنند، یک ضرورت محسوب می‌شود.

«مارک کوزین» (Mark Cousin) مدیر اجرایی Acubed که بخش نوآوری ایرباس در سیلیکون‌ولی است، در این‌باره می‌گوید: «در این مقاله که طی هفته‌های آینده به صورت عمومی منتشر خواهد شد، شرح داده شده که چگونه رشد سریع شمار هواپیماهای بدون سرنشین و تاکسی‌های هوایی کوچک در آینده، به سامانه‌های جدید مراقبت پرواز (ATC) نیاز دارد.»

گفتنی است شرکت Acubed با هدایت ایرباس در تهیه‌ی این گزارش که یک تلاش مشترک در زمینه‌ی چشم‌انداز مدیریت ترافیک هوایی آینده است، همکاری کرده است. این مقاله در ژوئن ۲۰۲۰ به «سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی» تحویل داده شده و به احتمال زیاد طی هفته‌های آینده به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

هنوز بویینگ در زمینه‌ی نقش خود در این مقاله اظهار نظری نکرده اما مدیر اجرایی Acubed اشاره می‌کند: «شرکت‌ها مشغول نوشتن گزارش برای حل مشکل ترافیک هوایی آینده با هدف انجام اقداماتی توسط نهادهای نظارتی مانند اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) هستند.»

او می‌افزاید: «این گزارش توضیح می‌دهد که مدیریت ترافیک هوایی در سال‌های پیشِ رو باید چه راهکارهایی اتخاذ کند تا از عهده‌ی پیچیدگی فزاینده‌ی مدیریت ترافیک هوایی، که همراه با به‌کارگیری هواگردهای تازه خواهد بود، برآید.»

به نظر می‌رسد که رشد نمایی صنعت پهپادهای شهری، تا حدی موجب پیشبرد تلاش‌ها در این زمینه‌ی وضع راه‌های مدرن‌تر برای کنترل ترافیک هوایی خواهد شد. طبق آمارهای FAA در حال حاضر ۱.۷ میلیون پهپاد ثبت شده در آمریکا وجود دارد، در حالی که طبق آمارهای دولتی این رقم در ژانویه‌ی ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶) این رقم ۱ میلیون بوده است.

علاوه بر پهپادها، آسمان آینده می‌تواند مملو از تاکسی‌های هوایی باشد که به عنوان بخشی از مفهوم هواگردهای شهری (UAM) درنظر گرفته می‌شوند. ده‌ها شرکت هم‌اکنون مشغول کار بر روی توسعه‌ی تاکسی‌های هوایی هستند که هواگردهای کوچکی با قابلیت حمل چندین مسافر در آسمان شهرهای شلوغ خواهند بود.

Acubed در حال کار بر روی فناوری مدیریت پیشرفته‌ی ترافیک هوایی از طریق پروژه‌ای به نام Airbus UTM است که کوتاه‌شده‌ی مدیریت ترافیک بدون سرنشین (Unmanned Traffic Management) است. این پروژه ابزارهای شبیه‌سازی ترافیک هوایی را توسعه داده و «مجوز ارتفاع پایین و قابلیت هشدار» خود را از طریق شرکتی به نام DroneDeploy ارائه می‌دهد.

دیگر شرکت زیرمجموعه‌ی ایرباس به نام Metron Aviation نیز در پویش ملی جابه‌جایی شهری پیشرفته‌ی ناسا (Advanced Air Mobility National Campaign) شرکت کرده تا به توسعه‌ی یک سامانه‌ی مدیریت ترافیک هوایی در آینده کمک کند.

مارک کوزین یک سامانه‌ی آینده‌ی ترافیک هوایی را درنظر می‌گیرد که در آن هواگردها دارای فناوری پیشرفته بالاتری هستند که می‌توانند تا حد زیادی مدیریت ترافیک هوایی را بهبود بخشند. چنین سیستم‌هایی می‌توانند به طور بالقوه خطر برخورد با دیگر وسایل را تشخیص داده و به طور خودکار مسیر را اصلاح کنند.

سیستم‌های هدایت پرواز هواگردهای الکترونیکی توسعه می‌یابد

کوزین می‌گوید: «این نوع فناوری می‌تواند به کنترل ترافیک هوایی اجازه دهد یک منطقه‌ی مخصوص را برای فعالیت هواگردها درنظر بگیرد به جای آنکه به طور پیوسته جابه‌جایی هر یک را به طور مستقیم کنترل کند.»

مدیریت فضای هوایی در آینده شاید نیاز داشته باشد تا نسبت به سامانه‌های امروزی که FAA می‌کوشد از طریق یک برنامه‌ی چندساله و با تأخیر به نام نکست‌جن (NextGen) آن را به‌روز کند، بسیار متفاوت باشد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از حمل‌ونقل هوایی شهری در آینده

Credit: NASA

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا