سلامتیماجراجویی

بازی‌های معرفی نشده‌ی سونی برای PS5؛ از الف تا ی

کنسول نسل جدید سونی چند هفته‌ای است که وارد بازار شده، آن هم با بازی‌هایی بسیار خوب؛ طوری که اگر بازی‌هایی که همزمان با PS5 وارد بازار شده‌اند را با کنسول‌های نسل قبل سونی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که با بازی‌های به نسبت بزرگتر و بهتری روبرو شده‌ایم. سونی استودیوهای متعددی در اختیار دارد که همگی بدون شک روی بازی‌های آینده‌ی PS5 کار می‌کنند؛ برخی از این بازی‌ها معرفی و صحبت از مابقی به آینده موکول شده است. با این حال، شایعات همیشه به کمک ما می‌آیند.

البته که اکثر شایعات دنیای ویدیوگیم، نهایتا بی‌پایه و اساس از آب در می‌آیند؛ ولی می‌توان با کمی جست و جو، اطلاعات نسبتا خوبی کسب کرد. با بررسی بازی‌ها، شرکت‌ها و صد البته افراد، به سادگی می‌توان شایعاتی را که احتمال به وقوع پیوست‌شان بیشتر است، از اطلاعاتی که معلوم نیست از کجا درآمده، جدا کرد.

از طرف دیگر هم برخی اتفاقات کاملا بدیهی است؛ برای مثال می‌توانید مطمئن باشید که دنباله‌ی گوست آو سوشیما از همین حالا در دست تولید است؛ آن هم بدون اینکه بخواهید فروش عجیب و غریب بازی یا حتی صفحه‌ی جذب نیروی استودیوی ساکر پانچ را که به تازگی در آن نوشته شده به دنبال یک «متخصص دوره‌ی فئودال ژاپن» می‌گردند را در نظر بگیرید. همه می‌دانیم اسپایدرمن ۲ در دست ساخت است و نیازی به تایید این موضوع نیست.

مطمئنا لازم به اضافه کردن این نکته نیست که هیچ‌کدام از اطلاعاتی که در ادامه آمده، به صورت رسمی تایید نشده‌اند، ولی آن‌قدری به نظرمان واقعی و صحیح رسیده‌اند که تصمیم به گزارش‌شان بگیریم.

اکثر شایعات به این موضوع اشاره کرده‌اند که سونی قصد داشته تا تعداد بیشتری از ساخته‌های آینده‌ی خود را رسما رونمایی کند؛ اما مشخصا به خاطر بحران جهانی فعلی، زمان‌بندی پروژه‌ها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و رونمایی از بازی‌ها به عقب افتاده. چنین شایعه‌ای کاملا واقعی و منطقی است، ولی مثلا شایعه‌ی دیگری هم هفته‌ی پیش از یک کانال یوتیوبی بزرگ شنیدیم که می‌گفت پس از نمایش بسیار بد «هیلو: اینفینیت» از سوی مایکروسافت، سونی تعدادی از رونمایی‌های بزرگش را از مراسم شهریور (همان برنامه‌ای که گاد آوار بعدی و فاینال فانتزی ۱۶ در آن معرفی شد) بیرون کشید و به آینده موکول کرد؛ اساسا چنین شایعه‌ای را که منبعش فقط گفته‌های یک نفر با سابقه‌ای نه‌چندان خوب در یک پادکست یوتیوبی است، به‌طور کلی رد می‌کنیم.

در حال حاضر، پلی‌استیشن ۵ رکوردهای فروش و عرضه‌ی اولیه‌ی یک کنسول را با اختلاف جابه‌جا کرده است و کنسول هم هیچ جای دنیا خارج از بازار سیاه پیدا نمی‌شود؛ در نتیجه رونمایی بازی جدید برای PS5، در حالی که قرار نیست این تبلیغات تبدیل به فروش شوند، اساسا حرکت صحیحی نیست. احتمالا در سال آینده‌ی میلادی و نه به این زودی‌ها باید منتظر رونمایی از بازی‌های بزرگ بعدی سونی برای پلی‌استیشن ۵ باشیم.

اطلاعاتی که در ادامه می‌خوانید، توسط یکی از کاربران فروم نيوگف گردآوری شده است. ما هم ضمن بررسی آن‌ها، با هدف توضیح بیشتر در آن دست برده‌ایم تا کامل‌ترین گمانه‌زنی‌های ممکن از بازی‌های آینده‌ی سونی برای PS5 را در مقابل‌تان بگذاریم.

استودیوی بازی‌سازی Arrowhead Game Studios

Arrowhead Game Studios

سابقه‌ی کاری: Magicka، Helldivers

اولین همکاری بزرگ استودیوی بازی‌سازی «آروهد» با سونی در ساخت Helldivers صورت گرفت. ظاهرا موفقیت این بازی آنلاین چند نفره، سونی را ترغیب کرده است تا همکاری‌اش با این استودیو را ادامه دهد. در سال ۲۰۱۶ بود که شنیدیم استودیوی آروهد، ساخت یک بازی بزرگ و پرهزینه یا به اصطلاح تراز اول را آغاز کرده؛ پروژه‌ای که تا به حال برای این استودیو سابقه نداشته است.

پیش از شروع این پروژه، استودیوی آروهد ۳۵ نفر کارمند داشت؛ اما با آغاز آن، انگار که سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی دریافت کرده باشد، آروهد استودیوی بسیار بزرگتری تهیه و تمام تیم خود را به آنجا منتقل کرد. در سال ۲۰۱۸، موسس استودیوی سوئدی آروهد طی مصاحبه‌ای گفت که آن‌ها ساخت یک تیراندازی سوم شخص را آغاز کرده‌اند و به دلیل زاویه‌ی دوربین جدید بازی در مقایسه با ساخته‌های قبلی آن‌ها، تصمیم گرفته‌اند تا به جای ساخت بخش چند نفره‌ی آفلاین، یک بازی چند نفره‌ی کاملا آنلاین بسازند. مثل بازی‌های قبلی آروهد، گفته شده که این بازی آنلاین هم بسیار سخت خواهد بود.

سال گذشته و طی کنفرانس بازی‌سازان، تعدادی از کارمندان استودیوی آروهد با تی‌شرتی که روی آن عبارت Testament Dev Team نوشته شده بود، در این رویداد حضور پیدا کردند. پایان سال ۲۰۱۹ هم در وب‌سایت آروهد پستی خبری درباره‌ی وضعیت استودیو منتشر شد. در این پست آمده بود که بخش زیادی از مراحل توسعه‌ی بازی بعدی‌شان به پایان رسیده و تعداد اعضای استودیو هم به ۶۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

استودیوی Bend Studio

Bend Studios

سابقه‌ی کاری: Syphon Filter، Days Gone

  • دنباله‌ی Days Gone

با اینکه از نظر داستانی، پایان Days Gone کاملا به ساخت قسمت بعدی اشاره می‌کند، اما این موضوع را دلیل اصلی ساخت دنباله‌ی آن در نظر نمی‌گیریم؛ همگی The Order: 1866 را به عنوان یک بازی که داستانش تازه در پایان، شروع می‌شود، و بلایی که نهایتا سر مجموعه آمد، به خاطر داریم. با این حال، به نظر می‌رسد دنباله‌ی Days Gone واقعی باشد.

چند هفته‌ای پیش از عرضه‌ی بازی، در سال ۲۰۱۹، یکی از اعضای بخش بازاریابی سونی طی مصاحبه‌ای گفت که آن‌ها به Days Gone به عنوان یک مجموعه‌ی بزرگ نگاه می‌کنند و هدف آن‌ها، ساخت بازی‌ای بوده که افراد بخواهند دنباله‌اش را هم تجربه کنند. سونی در حالی چنین حرفی را زده که ظاهرا انتظار نداشته Days Gone بفروشد. اطلاعاتی غیر رسمی به این موضوع اشاره کرده‌اند که نتایج تحقیقات سونی پیش از عرضه‌ی Days Gone، احتمال موفقیت بازی را بسیار کم بیان کرده بودند.

با این حال Days Gone از همان ابتدا فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کند (البته به هیچ وجه نه در حد و اندازه‌ی گوست آو سوشیما یا هورایزن) و در طول سال هم به خوبی می‌فروشد. نقدها و نمرات بازی پایین‌تر از حد معمول بازی‌های سونی بودند، ولی گیمرها حسابی با بازی حال کردند و Days Gone فروشی بسیار بیشتر از میزان انتظارات سونی داشت.

در همان سال، مدیر داخلی استودیوی سازنده‌ی Days Gone کم و بیش به ساخت دنباله‌ی بازی اشاره کرد. او طی مصاحبه‌ای گفته بود: «می‌خواهیم این دنیا را زنده نگه داریم و بخش‌های مختلف آن را بررسی کنیم و چه بسیار ایده‌های مختلفی که برای آن نداریم.»

استودیوی بلوپوینت گیمز

Bluepoint Games

سابقه‌ی کاری: Metal Gear Solid، Uncharted، Shadow of the Colossus، Demon’s Souls

  • بازسازی Bloodborne

بهار امسال، یکی از کاربران فروم نیوگف که سابقه‌ای درست و درمان در ارایه‌ی اطلاعات صحیح داشت، میان بحثی طولانی پیدا شد و پستی درباره‌ی بلادبورن نوشت که عینا آن را نقل قول می‌کنیم: «من فقط یک چیز را می‌دانستم. اینکه فرام سافتور به دنبال عرضه‌ی بلادبورن روی کامپیوتر بود. متاسفانه، ساخت نسخه‌ی کامپیوتر بلادبورن اصلا کار راحتی نبود و آن‌ها مجبور بودند تا موتور پایه‌ی بازی را به میزان زیادی دستکاری کنند و این موضوع، حجم کار بسیار بزرگی را می‌طلبید. منطق بازی کاملا با فریم‌ریت آن گره خورده و این فقط یکی از تصمیمات عجیب آن‌ها برای بازی است. آخرین باری که فرام سافتور سعی کرد تا موتور پایه‌شان را بسیار تغییر دهد و دستکاری کند، نتیجه آن نسخه‌ی کامپیوتر معروف دارک سولز شد.»

و در ادامه صحبت از بازسازی بلادبورن آغاز می‌شود: «نمی‌خواهم قصه بگویم. سونی به فرام سافتور گفته بود که آن‌ها خواهان یک بازسازی بلادبورن روی PS5 هستند؛ یک بازسازی که پیشرفت‌هایی هم در خود داشته باشد و نه‌تنها پیشرفت‌هایی را به گیم‌پلی بیاورد، بلکه محتوای حذف شده‌ی بلادبورن را هم به این نسخه‌ی بازسازی شده بازگرداند. هم سونی و هم فرام سافتور روی این موضوع اتفاق نظر داشتند که بازسازی بلادبورن نباید فقط به رزولوشن و فریم‌ریت بالاتر محدود شود و چیز بزرگتری باشد. سونی به فرام سافتور اجازه داده تا این بازسازی را روی کامپیوتر عرضه کند، ولی پس از اینکه برای مدتی مشخص به صورت انحصاری روی PS5 عرضه شده باشد.»

در نظر بگیرید که این پست برای چند ماهی پیش از رونمایی بازی‌های پلی‌استیشن ۵ است. نهایتا پست به این شکل تمام می‌شود: «شنیده‌ام بازسازی بلادبورن یکی از بازی‌هایی است که برای عرضه با PS5 در نظر گرفته شده، ولی این موضوع را باور نمی‌کنم، چون قرار است یک بازی شبیه به آن در ژوئن معرفی شود و معتقدم تمرکز روی آن خواهد بود. فکر می‌کنم سونی بازسازی بلادبورن را برای چند ماه پس از عرضه‌ی کنسول نگه خواهد داشت. البته شاید هم اشتباه فکر می‌کنم.»

و ظاهرا اشتباهی رخ نداده بود. بازی‌ای که در پست به آن اشاره نشد، مشخصا دیمنز سولز است که عینا در ژوئن معرفی شد. به گزارش دیگری رجوع می‌کنیم که می‌گفت بازسازی بلادبورن را بلوپوینت گیمز می‌سازد. اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، شاید بد نباشد اضافه کنیم که این بازسازی قرار نیست یک «ریمیک» یا بازسازی بزرگ مثل دیمنز سولز باشد. بلادبورن بازی پلی‌استیشن ۲ یا حتی پلی‌استیشن ۳ نیست که نیاز به بازسازی بزرگ داشته باشد. در صورت واقعی بودن این اطلاعات، احتمالا ساخت بازی تمام شده و باید در ماه‌های آینده منتظر رونمایی آن باشیم. البته که ظرفیت زیادی هنوز برای مانور دادن روی دیمنز سولز وجود دارد و با رونمایی از بازسازی احتمالی بلادبورن، چشم‌ها به جای دیمنز سولز، روی بلادبورن متمرکز خواهند شد.

  • یک بازسازی نامشخص

ماه گذشته بود که در فروم ریست‌ارا، از بزرگترین فروم‌های حال حاضر ویدیوگیم که یک کلمه حرف بی‌اساس در آن لحظه به مسدود شدن اکانت فرد منجر می‌شود، از تصمیم سونی برای خرید بلوپوینت گیمز شنیدیم. کاربری در این فروم گفت که مذاکرات سونی و بلوپوینت گیمز نهایی شده است و خبر پیوستن این استودیو به سونی، تا چند ماه آینده اعلام خواهد شد. مثل همیشه، ادمین‌های فروم سریعا وارد عمل شدند و از این کاربر خواستند تا مدارکی که دارد را برای آن‌ها ارسال کند؛ طولی نکشید که ادمین‌ها صحت مدارک را تایید کردند و کاربری هم که آن‌ها را ارسال کرده بود، پذیرفت که اگر تا بهمن ماه خبر پیوستن بلوپوینت گیمز به سونی اعلام نشد، مسدود شدن اکانت خود را می‌پذیرد.

در میان پاسخ‌ها به این پست، کاربر دیگری با این مضمون که بلوپوینت استودیوی مزخرفی است و این خبر هم خسته‌کننده، غرولندی کرد. اینجا بود که یکی از افراد با سابقه در درز اطلاعات، کسی که اکثر اطلاعاتش درباره‌ی سونی درست از آب درآمده و ریشه‌ی شایعات سایلنت هیل هم اوست، وارد بحث شد و نوشت: «اگر می‌دانستی بلوپوینت مشغول کار روی چه چیزی است، چنین حرفی نمی‌زدی، و بله، این را نوشتم تا جوگیری ایجاد کنم و برای فهمیدن اینکه با چه بازی‌ای است، باید صبر کنی.» چند دقیقه بیشتر طول نکشید تا یکی از ادمین‌ها این پست را نقل کند و بنویسد: «مدارک کافی برای پشتیبانی از این ادعا به ما نشان داده شد.»

چند صفحه بعد، کاربری که شایعه‌ی خرید بلوپوینت گیمز را مطرح کرده بود، با اشاره به این ادعا نوشت: «با منبع‌ام صحبت کردم و فکر کنم اطلاعاتی که از بازسازی بعدی بلوپوینت داریم، یکسان باشد. کسانی که بلوپوینت هیجان‌زده‌شان نمی‌کند، نمی‌دانند پروژه‌ی بعدی‌شان چیست، چون اگر بدانند فک‌شان به زمین خواهد خورد.»

همه می‌گویند این بازسازی متال گیر سالید است؛ یا شاید بهتر است بگوییم که همه می‌خواهند این بازسازی متال گیر سالید باشد. با این حال، می‌دانیم که بازسازی متال گیر سالید، پروژه‌ای است شاید ده‌ها بار بزرگتر از دیمنز سولز؛ متال گیر سالید پر است از سیستم‌ها و مکانیک‌های عجیب و غریب که هر مرحله فرق می‌کنند، ساعت‌‌ها میان‌پرده‌ی کارگردانی شده‌ی بزرگ دارد و ساخت دوباره‌ی همه چیز آن با کیفیت بازی‌های مدرن، اساسا غیرممکن است. با این اوصاف، ظاهرا سونی رابطه‌ی خوبی با کونامی دارد و شاید بلوپوینت گیمز ساخت پروژه را شروع کرده باشد. ولی حتی بین بازی‌های کونامی، بازسازی کسلوانیا: سمفونی شب بسیار متحمل‌تر است.

استودیوی From Software

From Software

سابقه‌ی کاری: Dark Souls، Bloodborne، Sekiro، Armored Core

ظاهرا جلب توجه، موضوعی اعتیادآور است و کسانی که درگیرش می‌شوند، در همه حال به دنبال روش‌های جدید برای رسیدن دوباره به آن هستند. چند هفته‌ی پیش، همان کسی که برای اولین بار از خرید بلوپوینت گیمز صحبت کرده بود، با شایعه‌ای دیگر به فروم ریست‌ارا بازگشت. این بار شنیدیم که سونی ایده‌ی ساخت یک بازی جدید را با فرام سافتور مطرح کرده است.

این‌طور که شایعه می‌گوید، سونی علاقه دارد تا در ساخت یک بازی انحصاری PS5 با فرام سافتور همکاری کند، در صورتی که مثل بار قبل، «هیده‌تاکا میازاکی» کارگردانی پروژه را برعهده داشته باشد. اگر مذاکرات نتیجه داده باشند، فرام سافتور سه پروژه‌ی بزرگ را همزمان در دست توسعه خواهد داشت؛ یکی الدن رینگ است، دیگری یک بازی Armored Core جدید و نهایتا هم این بازی انحصاری پلی‌استیشن ۵.

اضافه شده که حتی اگر همه چیز بین سونی و فرام سافتور به‌خوبی پیش رود و پروژه کلید بخورد، سال‌ها طول خواهد کشید تا بتوانیم چیزی از این بازی جدید ببینیم.

استودیوی بازی سازی Guerilla Games

Guerilla Games

سابقه‌ی کاری: Killzone، Horizon

فوریه‌ی سال ۲۰۱۸ بود که «سیمون لاروش»، طراح بخش چند نفره‌ی کیل‌زون ۲، اسپلینتر سل: بلک لیست و کارگردان رینبو سیکس جدید، پس از سال‌ها دوباره به استودیوی گوریلا گیمز پیوست. در آن زمان گفته شد که او ساخت پروژه‌ای کاملا جدید و جدا از دنباله‌ی هورایزن را آغاز کرده است. دنباله‌ی هورایزن با نام«هورایزن: فوربیدن وست» معرفی شده، ولی خبری از این بازی دوم نیست. تابستان همان سال، استودیوی گوریلا گیمز ساخت ساختمانی بسیار بزرگ را آغاز کرد تا بتوانند اعضای خود را از ۲۵۰ نفر به ۴۰۰ نفر افزایش دهند. هدف از انجام این کار، تولید چند پروژه به صورت همزمان و عرضه‌ی یک بازی بزرگ، هر دو سه سال یک بار بود.

چند ماه بعد از این خبر، «کریس لی»، طراح بخش چند نفره‌ی بازی‌های قدیمی «سوکام» سونی و یکی از طراحان رینبو سیکس، به گوریلا پیوست تا روی پروژه‌ی متفاوتی که در این استودیو شروع شده بود، کار کند. لازم نیست اشاره کنیم که گوریلا گیمز به وضوح مشغول ساخت یک بازی تیراندازی چند نفره‌ی آنلاین است. ولی این را باید بگوییم که کریس لی در پروفایل لینکدین خود نوشته است که روی «بازی‌های آنلاین رقابتی و همکاری، محیط باز و تجربه‌های اجتماعی آنلاین» کار می‌کند. بخش «محیط باز» این عبارت برای ما اهمیت دارد و بقیه‌اش به همان حالت آنلاین اشاره می‌کند. در سال ۲۰۱۹ گوریلا گیمز در صفحه‌ی جذب نیروی خود برای این پروژه، به تخصص در ساخت بازی‌های محیط باز اشاره کرده بود.

تابستان امسال، استودیوی گوریلا گیمز به آن ساختمان بزرگی که در دست ساخت داشتند، نقل مکان کرد؛ یعنی در حال حاضر باید منتظر شروع جذب نیروهای متعدد از سوی این استودیو و آغاز تولید پروژه‌ی دیگرش باشیم. البته که فعلا نباید انتظار مشاهده‌ی چیزی غیر از هورایزن: فوربیدن وست را از گوریلا گیمز داشته باشیم و تمام کردن این پروژه‌ی بزرگ و عرضه‌ی آن در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱، مطمئنا اولویت اصلی گوریلا گیمز خواهد بود.

استودیوی Insomniac Games

Insomniac Games

سابقه‌ی کاری: Spider-Man، Ratchet and Clank، Resistance

ساخت اسپایدرمن: مایلز مورالس، که یکی دو هفته‌ای است وارد بازار شده، در واقع پیش از عرضه‌ی اسپایدرمن پلی‌استیشن ۴ شروع شده بود. چند ماهی پیش از اینکه پروژه‌ی اسپایدرمن پلی‌استیشن ۴ تمام شود، «برایان هورتون»، کارگردان هنری این بازی، پروژه را ترک کرد تا به عنوان کارگردان ساخت مایلز مورالس را با تیمی متفاوت آغاز کند.

«برایان انتحار»، که کارگردان اسپایدرمن پلی‌استیشن ۴ است، پس از اتمام ساخت این بازی، مستقیما سراغ قسمت دوم آن رفته است. مراحل پیش‌تولید بازی کم و بیش در سال ۲۰۱۹ به پایان رسیده‌اند. اوایل سال ۲۰۱۹ بود که برایان انتحار در توییتر خود نوشت که فیلم‌نامه‌ی پروژه‌ی بعدی را برای تایید، ارسال کرده است. مطمئنا مدتی است که تولید اسپایدرمن ۲ در استودیوی اینسامنیاک گیمز آغاز شده، ولی با در نظر گرفتن اینکه بازی بعدی آن‌ها رچت و کلنک است، و با توجه به اینکه مایلز مورالس تازه عرضه شده، به این زودی‌ها از اسپایدرمن ۲ چیزی نخواهیم شنید.

استودیوی Japan Studio سونی

Japan Studio

سابقه‌ی کاری: Gravity Rush، Astro’s Playroom، The Last Guardian

بهار سال ۲۰۱۴ و چند هفته پیش از شروع نمایشگاه E3 بود که یکی از کاربران رددیت، لیستی از بازی‌های آینده‌ی سونی منتشر کرد؛ بازی‌هایی که هیچ کس از وجودشان خبر نداشت. بازی‌های منتشر شده از این قرار بودند: گاد آو وار جدید، دنباله‌ی لست آو آس، یک بازی به نام Dead Don’t Ride (که همان Days Gone بود)، تبدیل شدن The Last Guardian به یک بازی پلی‌استیشن ۴ و نهایتا، یک بازی علمی-تخیلی و فضایی. تمام بازی‌ها به حقیقت پیوستند، به غیر از این بازی فضایی. باید اضافه کنیم که این بازی فضایی، هیچ ربطی به پروژه‌ی علمی-تخیلی استودیوی سانتا مونیکا ندارد. پروژه‌ی علمی-تخیلی استودیوی سانتا مونیکا قبل از شروع تولید گاد آو وار، لغو شده بود.

یک سال بعد، «شوهی یوشیدا» که در آن زمان مدیر استودیوهای بازی‌سازی سونی بود، طی مصاحبه‌ای گفت که استودیوی ژاپن سونی مشغول ساخت یک پروژه‌ی بسیار بزرگ است که او را بسیار هیجان‌زده کرده. استودیوی ژاپن سونی در آن زمان هم‌چنین مشغول توسعه‌ی Gravity Rush 2 بود و یوشیدا جای دیگری در مصاحبه، به Gravity Rush 2 مشخصا اشاره می‌کند؛ طوری که می‌دانیم منظورش این بازی نبوده.

دو سال بعد از شایعه‌ی اولیه و در سال ۲۰۱۶، سر و کله‌ی همان کاربر رددیت دوباره پیدا شد. او این بار گفت که تمام بازی‌هایی که قبلا از آن‌ها صحبت کرده بود، یعنی گاد آو وار، لست آو اس ۲ و Days Gone و آن بازی فضایی، همگی در دست ساخت هستند. او اضافه کرد که وقتی برای اولین بار این بازی‌ها را نام برده بود، آن‌ها در مراحل اولیه‌ی تولید قرار داشتند.

چند ماه بعد از این اتفاق، «یاسوهیرو کیتائو»، از اعضای سابق سونی ژاپن، به مصاحبه‌ای با سردبیر معروف نشریه‌ی فامیتسو دعوت شد. مصاحبه به صورت زنده در حال پخش بود که میان آن، کیتائو تبلت خود را بیرون کشید و به سردبیر فامیتسو اجازه داد تا توضیحاتی را داخل آن از بازی بعدی‌شان ببیند. نمی‌دانیم سردبیر فامیتسو دقیقا چه چیزی را مشاهده کرد، ولی بسیار هیجان‌زده شد و گفت که قطعا ارزشش را دارد تا برای چنین چیزی صبر کرد.

یک سال بعد و در دسامبر سال ۲۰۱۷، پلی‌استیشن نام RaySpace را ثبت کرد؛ نامی که تصور می‌کنیم عنوان نهایی همان بازی فضایی باشد. در همان ماه، «سوتومو کونو»، کارگردان استودیوی ژاپن سونی، در مصاحبه‌ای گفت که سال‌هاست می‌خواهیم از یک بازی رونمایی کنیم و بالاخره در ۲۰۱۸ می‌خواهم آنچه این همه وقت روی آن کار کرده‌ام را نشان دهم. «ترویوکی توریاما»، تهیه‌کننده‌ی بازی‌های استودیوی ژاپن سونی هم که از سال ۲۰۱۵ بارها به یک پروژه‌ی بسیار بزرگ اشاره کرده بود، قول رونمایی از آن را در سال ۲۰۱۸ داد.

سال ۲۰۱۸ بود که مصاحبه‌ای با یکی از اعضای استودیوی ژاپن سونی منتشر شد. در این مصاحبه، عکسی از استودیو قرار داده شده بود و گوشه‌ی تصویر و در پس‌زمینه، دو بازی دیده می‌شد؛ یکی بازسازی دیمنز سولز بود و دیگری یک بازی علمی-تخیلی. با این حال، ۲۰۱۸ هم تمام شد و چیزی از این بازی نشنیدیم. توریاما، تهیه‌کننده‌ی استودیوی ژاپن سونی، یک بار دیگر هم گفت که مشغول آماده‌سازی برای نمایش بازی‌های رونمایی نشده‌ی در دست تولید، در سال ۲۰۱۹ هستیم. سال ۲۰۱۹ هم اتفاقی نیافتاد.

تصور نمی‌کنیم این بازی علمی-تخیلی، که با نام RaySpace از آن یاد می‌کنیم، لغو شده باشد. سونی به اندازه‌ی چهار پنج سال زمان و هزینه صرف آن کرده و از طرف دیگر، چند بار به رونمایی بازی نزدیک شده‌ایم. به احتمال زیاد، سونی این بازی را به یک بازی PS5 تبدیل کرده است. البته با توجه به اینکه بازی بر پایه‌ی پلی‌استیشن ۴ ساخته شده، مطمئنا مثل هورایزن: فوربین وست و سک‌بوی، هم روی پلی‌استیشن ۴ عرضه می‌شود و هم روی کنسول نسل جدید سونی.

شایعاتی بسیار قوی، از تلاش‌های اخیر کونامی برای زنده کردن مجموعه‌ی سایلنت هیل گفته‌اند. می‌دانیم که در سال ۲۰۱۸، کونامی از استودیوهای بازی‌سازی مختلف درخواست کرد تا ایده‌های‌شان را برای قسمتی جدید در مجموعه‌ی سایلنت هیل به آن‌ها بفرستند تا به صورت قراردادی، ساخت دو بازی سایلنت هیل مختلف را به آن‌ها بسپارد. کونامی تصمیم داشت تا یک بازی سایلنت هیل جدید، شبیه به قسمت‌های اصلی مجموعه بسازد و یک بازی سایلنت هیل چند قسمتی، مثل بازی‌های تل‌تیل گیمز و Until Dawn. در واقع، کونامی سراغ خود سازندگان Until Dawn یعنی استودیوی «سوپرمسیو» را هم گرفته بود. البته که کونامی در نهایت پروژه را به این استودیو نداد.

«کئیچیرو تویاما»، خالق مجموعه‌های ترسناک سایلنت هیل و سایرن، که در استودیوی ژاپن سونی به عنوان کارگردان فعالیت می‌کرد، چند باری به سونی ایده‌ی ساخت یک بازی ترسناک را داده بود. نهایتا ساخت یک سایرن جدید در استودیوی ژاپن شروع می‌شود، ولی سونی که به موفقیت مجموعه و برند سایرن اطمینان نداشت، ساخت پروژه را لغو کرد و به جای آن، سراغ کونامی رفت. آن‌ها قصد داشتند تا طی یک همکاری با کونامی، ساخت سایلنت هیل بعدی را در استودیوی ژاپن شروع و یک بازی مهم از مجموعه‌ای بزرگ را به لیست بازی‌های PS5 اضافه کنند. این حرکت هم‌چنین بودجه‌ی بسیار بیشتر و منابع و تیمی بزرگتر را در اختیار تویاما قرار می‌داد تا بازی ترسناکی که می‌خواهد را بسازد.

اطلاعات منتشر شده می‌گویند که این معامله، نهایی شد و سونی وظایف تهیه، ساخت، انتشار و بازاریابی قسمت بعدی مجموعه بازی‌های سایلنت هیل را برعهده گرفت. گفته شده که در عوض استفاده از برند سایلنت هیل، کونامی ۸ درصد از سود کل بازی را دریافت خواهد کرد. با این قرارداد، ساخت سایلنت هیل بعدی اوایل سال ۲۰۱۹ در استودیوی ژاپن شروع شد. تویاما و تیمش تصمیم گرفتند تا ابزارها و تکنولوژی‌های مختلفی که برای پروژه‌ی سایرن تولید کرده بودند را در ساخت این سایلنت هیل جدید، به‌کار گیرند.

در سال ۲۰۱۹ بود که مصاحبه‌ای با یکی از کارمندان استودیوی ژاپن، در سایت سونی منتشر شد؛ از این قبیل مصاحبه‌هایی که برای جذب نیرو با کارمندان تهیه می‌کنند. مصاحبه عکسی را در خود جای داده بود که در آن، یک بازی‌ساز مشغول کار روی مدل سه‌بعدی یک کلت کمری بود. تمام بازی‌های استودیوی ژاپن سونی را دیده‌ایم و کلت کمری، جایی در هیچ‌کدام از آن‌ها، مگر همین سایلنت هیل ندارد.

وب‌سایت Rely on Horror که به فیلم‌ها و بازی‌های ترسناک می‌پردازد، در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ مقاله‌ای منتشر کرد و در آن نوشت که منابعی موثق به آن‌ها گفته‌اند که ساخت یک بازی سایلنت هیل جدید آغاز شده است. فردای آن روز، یکی از کاربران توییتر که سابقه‌ای بلند و بالا در انتشار اطلاعات صحیح صنعت سینما دارد، نوشت که شنیده است سونی ساخت یک بازی ترسناک را برای PS5 آغاز کرده.

بهار ۲۰۲۰ همان وب‌سایت Rely on Horror دوباره به سایلنت هیل پرداخت و این بار نوشت که «آکیرا یاماوکا»، آهنگساز معروف مجموعه‌ی سایلنت هیل و «ماساهیرو ایتو»، کارگردان هنری سایلنت هیل ۲ و ۳، به پروژه‌ی سایلنت هیل PS5 پیوسته‌اند. این وب‌سایت نوشت که بازی در دست تولید قرار است یک بازنگری بر مجموعه‌ی سایلنت هیل باشد و توسط استودیوی ژاپن سونی ساخته می‌شود. این وب‌سایت با استناد به دو منبع مختلف اطلاعات را تایید کرده و تصمیم به انتشار آن‌ها گرفته بود. طبق گفته‌ی آن‌ها، تلاش‌های سونی بوده که این پروژه را محقق کرده است. همان کاربر توییتر، با اشاره به اطلاعات منتشر شده از Rely on Horror گفت که تمام این اطلاعات صحیح است.

در آوریل ۲۰۲۰، یکی از کاربران فروم ریست‌ارا ضمن تایید اطلاعات منتشر شده از سوی Rely on Horror کمی هم از خود بازی صحبت کرد. او گفت که این سایلنت هیل جدید سوم شخص است و ساختش به مرحله‌ای رسیده که می‌توان آن را بازی کرد. مثل همیشه این اطلاعات با نمایش مدارک کافی به مدیران فروم همراه بود. او هم‌چنین اضافه کرد که بازی قبل از ورود پلی‌استیشن ۵ به بازار معرفی و در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. با این حال، این اطلاعات پیش از مشکلات بحران جهانی ویروس کرونا و تاثیر آن روی تولید تمام بازی‌ها منتشر شده بودند.

یک ماه بعد، شایعه‌ای دیگر از بازی در رددیت منتشر شد. یکی از کاربران ردیت، با سابقه‌ای خوب در درز اطلاعات، درباره‌ی سایلنت هیل نوشت: «قرار بود بازی را تابستان نشان دهند. برنامه این بود که بازی را با یک تریلر انیمیشنی معرفی کنند، ولی فکر می‌کنم تصمیم گرفته‌اند تا رونمایی را به زمان دیگری موکول و کمی گیم‌پلی هم به تریلر بازی اضافه کنند. ولی بگذارید بگویم که اطلاعات من مربوط به فوریه است و در آن زمان، کورونا به اندازه‌ی فعلی شدید نبود.»

مرداد ماه امسال، یکی دیگر از کاربران ریست‌ارا که تعدادی از بازی‌های مراسم معرفی بازی‌های پلی‌استیشن ۵ را چند روز قبل کاملا به‌درستی اعلام کرده بود، درباره‌ی شایعات سایلنت هیل گفت: «بگذارید یک نکته را تایید کنم: هرگز قرار نبود بازی در مراسم ژوئن معرفی شود. قرار بود فاینال فانتزی ۱۶ و شخصیت اسپایدرمن در بازی اونجرز در این رویداد باشد، ولی آن‌ها را بیرون کشیدند. سایلنت هیل هرگز قرار نبود در رویداد ژوئن معرفی شود.» بگذارید اضافه کنیم زمانی که این پست نوشته شده بود، نه فاینال فانتزی ۱۶ معرفی شده بود و نه کسی از وجود اسپایدرمن در بازی اونجرز خبر داشت.

به نظر می‌رسد که از همان ابتدای کار، قرار بوده تا سایلنت هیل در رویداد شهریور پلی‌استیشن ۵ معرفی شود، اما احتمالا مشکلات ویروس کرونا و تاخیرهای مختلف، رونمایی این بازی را هم تحت تاثیر قرار داده‌اند. مهر ماه، کاربری که شایعات را در ریست‌ارا مطرح کرده بود، نوشت که «منتظر رونمایی از سایلنت هیل در گیم اواردز باشید». هفته‌ی گذشته، همان کاربر در فروم نوشت که «تا قبل از پایان سال، بالاخره به آنچه می‌خواهید خواهید رسید». او هم‌چنین اضافه کرد که هنوز هم قرار است بازی در ۲۰۲۱ عرضه شود.

استودیوی London Studio سونی

London Studio

سابقه‌ی کاری: PlayStation VR Worlds، The Getaway، Blood and Truth

«کالوم هرلی»، مشاور و نویسنده‌ی حوزه‌ی واقعیت مجازی، اکتبر ۲۰۱۹ در توییتر خود از وجود یک بازی واقعیت مجازی بزرگ سونی خبر داد. او گفته بود که از وجود «یک بازی هیجان‌انگیز واقعیت مجازی پلی‌استیشن ساخته‌ی استودیوی لندن» خبردار شده است. ظاهرا منبع او، یکی از کسانی بوده که بازی را تست کرده است.

او در ادامه به شکل مبهمی اشاره کرد که با یک بازی واقعیت مجازی در دنیای هورایزن طرف خواهیم بود. سایت‌های مختلف با استناد به این توییت، خبر ساخت بازی واقعیت مجازی هورایزن را اعلام کردند. او هم در توییتر خود از تیم‌های سازنده‌ی بازی معذرت‌خواهی کرد و گفت که هرگز فکر نمی‌کرده یک توییت چنین پوشش خبری‌ای بگیرد.

به غیر از این بازی هورایزن، ظاهرا استودیوی سوپرمسیو، سازندگان Until Dawn و بازی واقعیت مجازی آن، مشغول ساخت بازی‌های واقعیت مجازی دیگری برای پلی‌استیشن است.

استودیوی بازی سازی Media Vision

MediaVision

سابقه‌ی کاری: Wild Arms، Digimon Story، Valkyrie Chronicles 4

در گزارش مالی سونی در سال ۲۰۱۷، این شرکت به ساخت نقش‌آفرینی‌های ژاپنی ابراز علاقه کرده بود. در این گزارش آمده بود که آن‌ها روی بازی‌های بزرگ برای مخاطب جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند، چون هزینه‌های ساخت بازی بسیار بالا رفته است. با این حال، به این نکته اشاره شده بود که موفقیت بزرگ بازی‌هایی مثل پرسونا ۵ و NieR: Automata سونی را برانگیخته است تا یک نقش‌آفرینی ژاپنی بسازند. ظاهرا سازنده‌ی این نقش‌آفرینی ژاپنی را پیدا کرده‌ایم. در سال ۲۰۱۸، حدود یک سال بعد از این صحبت‌های سونی، استودیوی ژاپنی «میدیاویژن» در وب‌سایت خود نوشت که برای ساخت یک نقش‌آفرینی پلی‌استیشن ۴ به دنبال جذب نیرو هستند.

یک سال و یک ماه بعد، یکی از کاربران معروف رددیت، کشفی که درباره‌ی این بازی کرده بود را مطرح کرد: «حدود یک سال است که به دنبال تایید این اطلاعات بوده‌ام و بالاخره می‌توانم آن را بگویم: ساخت یک بازی جدید در مجموعه‌ی Wild Arms شروع شده است. هنوز همه چیز را تایید نکرده‌ام و این موضوع، احتمالا به خاطر این بوده که زودتر از معمول درباره‌ی بازی شنیده‌ام.»

در پستی دیکر، او اضافه کرد: «درباره‌ی خود بازی نمی‌دانم. فقط می‌دانم که استودیوی میدیاویژن آن را برای پلی‌استیشن ۴ می‌سازد. با این حال، اگر امسال رونمایی نشود، احتمالا سونی تلاش کرده است تا آن را به یک بازی PS5 تبدیل کند.»

به احتمال زیاد این Wild Arms جدید نه‌تنها برای کنسول نسل جدید سونی، بلکه برای پلی‌استیشن ۴ هم عرضه خواهد شد؛ مخصوصا که بازی در ابتدای کار با در نظر گرفتن سخت‌افزار پلی‌استیشن ۴ ساخته شده و قرار نیست یک بازی PS5 بزرگ باشد.»

استودیوی بازی سازی Naughty Dog

Naughty Dog

سابقه‌ی کاری: Jak and Daxter، Uncharted، The Last of Us

شهریور ماه سال گذشته بود که استودیوی بازی‌سازی ناتی داگ، طی پیغامی رسمی در توییتر از حذف بخش چند نفره‌ی بازی گفت. طبق این پیغام، استودیوی ناتی داگ گفت نه‌تنها بخش تک‌نفره و داستانی بازی آن‌قدر بزرگ شده که نیاز به صرف منابع بیشتری دارد، بلکه حتی بخش چند نفره هم حسابی بزرگتر از انتظارات آن‌ها از آب درآمده است، در نتیجه تصمیم گرفته‌اند تا آن را به یک بازی جداگانه تبدیل کنند تا به ایده‌های بزرگی که برای بخش چند نفره دارند، لطمه‌ای وارد نشود.

یکی دو ماه پیش از عرضه‌ی لست آو آس ۲، حجم زیادی ویدیو از آن به بیرون درز کرد؛ ویدیوهایی که نه‌تنها گیم‌پلی این بازی، بلکه میان‌پرده‌های مهم آن را به نمایش می‌گذاشتند. ویدیوهایی از بخش چند نفره‌ی لست آو آس ۲ هم میان آن‌ها پیدا می‌شد. مطمئنا شاهد عرضه‌ی این بخش چند نفره، هم روی پلی‌استیشن ۴ و هم روی پلی‌استیشن ۵ خواهیم بود؛ احتمالا در سال آینده.

بخش چند نفره‌ای که ناتی داگ برای لست آو آس ۲ در نظر گرفته بسیار بزرگتر از آنچه تصور می‌کرده‌ایم به نظر می‌رسد و ممکن است با یک بازی چند نفره‌ی بزرگ طرف شویم؛ چیزی که به هیچ وجه انتظارش را نداریم.

اکتبر سال ۲۰۱۸ بود که یکی از نویسندگان صنعت سینما، از تلاش‌های تازه‌ی استودیوی ناتی داگ برای کشف یک بازیگر خبر داد. او نوشته بود که ناتی داگ به دنبال یک بازیگر برای نقش اصلی بازی بعدی‌شان است و حتی مشخصات لازم ناتی داگ را هم به گزارشش اضافه کرده بود. طبق گفته‌ی او، ناتی داگ به دنبال «یک بازیگر سیاه‌پوست، بین ۴۰ تا ۶۰ سال، با موی کوتاه تا متوسط و بدنی شبیه به عکس‌های پیوست شده می‌گردد؛ بدنی که قدرتمند باشد، ولی نه بزرگ.» این اطلاعات هیچ چیز از بازی به ما نمی‌گوید، جز اینکه احتمالا با مجموعه‌ای کاملا جدید طرف هستیم.

برای اینکه از بازی بعدی ناتی داگ بیشتر بدانیم، باید به اطلاعات دیگر رجوع کنیم. در طول رویداد PlayStation Experience سال ۲۰۱۷، «نیل دراکمن»، کارگردان و نویسنده‌ی بازی‌های ناتی داگ، مشخصا گفت که «ناتی داگ تا ابد به ساخت بازی‌های تک‌نفره‌ی خطی داستان-محور ادامه خواهد داد.» تا اینجای کار می‌دانیم که با یک بازی سینمایی دیگر طرف هستیم. در مصاحبه‌ای چند ماه بعد از این مراسم، نیل دراکمن هم‌چنین در پاسخ به سوالی گفت که او مشکلی با بازی‌های اول شخص ندارد و حاضر است در آینده یک بازی اول شخص هم بسازد.

شاید این مجموعه‌ی جدید زمان مناسبی باشد تا ناتی داگ به ساخت یک تجربه‌ای تازه، با زاویه‌ی دوربینی جدید فکر کند.

استودیوی سن دیگو

San Diego Studio

«استودیوی سن دیگو» سونی حتی هنوز رسما وجودش تایید نشده است، ولی همه اساسا از آن خبر دارند. اولین اخبار درباره‌ی این استودیو را در آوریل ۲۰۱۸ شنیدیم. «دیوید هال»، کارگردان بازی‌های استودیوی آمازون، خبر داد که به استودیوی جدید سونی در سن دیگو پیوسته و قرار است به عنوان کارگردان روی یک پروژه‌ی بزرگ کار کند. شایعات مربوط به استودیوی سن دیگو از همان زمان آغاز شدند. در همان ماه، سونی یک آگهی برای جذب نیرو در سن دیگو ثبت کرد. در این آگهی آمده بود که «پلی‌استیشن در حال ساخت تیم بازی‌سازی کاملا جدیدی با همکاری Visual Arts Service Group است تا روی یک بازی مهم کار کنند.» سبک بازی ماجراجویی اکشن سوم شخص عنوان شده و در ادامه هم‌چنین آمده بود که «با همکاری یکی از استودیوهای بزرگ سونی» ساخته خواهد شد. شرکت Visual Arts از زیرمجموعه‌های پلی‌استیشن است که در زمینه‌ی ساخت و ضبط صحنه‌های سینمایی، میان‌پرده‌ها، موشن کپچر و چیزهایی از این قبیل فعالیت می‌کند. این شرکت با اینکه متعلق به سونی است، فقط هم روی بازی‌های آن‌ها کار نمی‌کند و کمپانی‌های دیگر هم، چه بازی‌سازی و چه سینمایی، با Visual Arts کار می‌کنند.

یک ماه پس از اعلام این خبر، «کوئنتین کاب»، از طراحان سابق ناتی داگ که روی سری آنچارتد و لست آو آس کار کرده بود، به استودیوی سن دیگو اعزام شد. در دسامبر ۲۰۱۸ سونی آگهی دیگری برای جذب یک طراح شخصیت برای استودیوی سن دیگو منتشر کرد. در توضیحات این آگهی آمده بود که آن‌ها مشغول ساخت «قسمت بعدی مجموعه‌ای سینمایی و داستان-محور» هستند.

در ژانویه‌ی ۲۰۱۹، «جیمز مارتینچک»، انیماتور گیم‌پلی و میان‌پرده‌ی بازی‌هایی مثل لست آو آس، آنچارتد ۴ و رد دد ریدمپشن ۲، به عنوان انیماتور ارشد به استودیوی سن دیگو پیوست. در همان ماه، کوئنتین کاب در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که از او پرسیده بود «چرا حتی اسم استودیویی که در آن کار می‌کند را نمی‌تواند اعلام کند»، نوشت: «توضیح چرایی این موضوع سخت است.» اینکه سونی چرا حاضر نیست وجود استودیوی سن دیگو را تایید کند و نامی از آن ببرد، و همه چیز این استودیو را مخفی نگه داشته، حسابی عجیب به نظر می‌رسد.

پایان سال قبل میلادی، سونی خبر داد که یک استودیوی پشتیبان در مالزی تاسیس کرده است. همین چند هفته‌ی پیش در وب‌سایت این استودیو نوشته شد که آن‌ها مشغول کار روی «یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های پلی‌استیشن» هستند.

هفته‌ی گذشته، دو نفر از کارمندان استودیوی سن دیگو که یکی کوئنتین کاب و دیگری و «جان باتیستا» بود، در توییتر نوشتند که استودیو را ترک کرده‌اند. جان باتیستا عینا از واژه‌ی «استودیوی سن دیگو» در توییت خود یاد کرده بود. بسیاری از افراد تصور کردند استودیو تعطیل و بازی آن‌ها لغو شده، اما جان باتیستا در توییت دیگری نوشت که او به خاطر مسائل شخصی استودیو را ترک کرده و هم استودیو و هم بازی، سر جای خود هستند.

استودیوی Santa Monica سونی

Santa Monica Studio

سابقه‌ی کاری: God of War

«کوری بارلوگ»، کارگردان گاد آو وار ۲ و قسمت اخیر گاد آو وار، ظاهرا قرار نیست روی بازی بعدی مجموعه کار کند. او سال گذشته یکی دو بار در توییتر نام یکی از طراحان ارشد گاد آو وار پلی‌استیشن ۴ را آورد و نوشت که حواس‌تان به او باشد. ظاهرا کارگردانی گاد آو وار بعدی، یا به عبارتی «گاد آو وار: رگناروک» به شخص دیگری سپرده شده تا کوری بارلوگ روی پروژه‌ی دلخواهش کار کند.

بارلوگ کمی پس از عرضه‌ی گاد آوار پلی‌استیشن ۴، طی مصاحبه‌ی گفته بود: «واقعا دوست دارم تا چیزی جدید بسازم که از ابتدا برای خودم باشد. چیزی که واقعا، کاملا، صد درصد، ایده‌ی اصلی خودم است. اگر چنین بشود عالی خواهد بود، ولی پیش از هر چیز باید سونی را قانع کنم.»

اواخر همان سال و در نوامبر ۲۰۱۸، «دانکن جونز»، کارگردان فیلم‌هایی مثل «ماه»، با کوری بارلوگ ملاقات کرد تا نظرش را راجع به فیلم‌نامه‌ی تازه‌ای که کوری نوشته، به او بگوید. دانکن جونز پس از این ملاقات در توییتر خود نوشت: «اگر فکر می‌کنید گاد آوا وار بهترین ساخته‌ی کوری است، پیشنهاد می‌کنم صبر کنید.»

از آن زمان، هیچ چیز دیگری درباره‌ی ساخته‌ی کوری بارلوگ در استودیوی سانتا مونیکا نشنیده‌ایم. فقط می‌دانیم که احتمالا «آلانا پیرس»، از نویسندگان سابق وب‌سایت آی‌جی‌ان، به استودیوی سانتا مونیکا پیوسته تا زیر نظر کوری به عنوان نویسنده فعالیت کند. شخص آلانا پیرس هیچ حرفی در این باره نزده، ولی پس از رونمایی گاد آو وار: رگناروک، خیلی از اعضای سانتا مونیکا استودیو که روی این پروژه کار می‌کنند به توییتر آمدند و از دخالت‌شان در ساخت رگناروک گفتند؛ یعنی اساسا بردن نام گاد آو وار بعدی در سونی آزاد شده. آلانا پیرس نمی‌تواند حرفی درباره‌ی بازی دیگر سانتا مونیکا بزند، چون احتمالا روی همان پروژه‌ی کوری بارلوگ کار می‌کند.

استودیوی Sucker Punch Productions سونی

Sucker Punch Productions

سابقه‌ی کاری: inFamous، Ghost of Tsushima، Sly Cooper

  • دنباله‌ی Ghost of Tsushima

از عرضه‌ی جدیدترین ساخته‌ی استودیوی بازی‌سازی ساکر پانچ زمان زیادی نمی‌گذرد. با این حال، حتی اگر بازی دیگری در این استودیو در دست ساخت باشد، کم و بیش از ساخت دنباله‌ی گوست آو سوشیما مطمئن هستیم. این استودیو اخیرا یک آگهی جذب نیرو منتشر کرده تا یک نویسنده‌ی جدید برای بازی‌های آینده‌ی خود پیدا کند. در توضیح این آگهی آمده است که آن‌ها به دنبال یک نویسنده هستند که «توانایی بالایی در نوشتن دیالوگ» و درک بالایی از «چگونگی قصه‌گویی تاثیرگذار در یک بازی محیط-باز شخصیت-محور» دارد.

از مهارت‌های مورد نیاز این شغل، مشخصا به «دانش تاریخ فئودال ژاپن» اشاره شده است. همین موضوع کافی است تا ساخت قسمت بعدی یا حتی قسمتی فرعی در مجموعه‌ی گوست آو سوشیما را تایید شده بدانیم.

استودیوی SuperMassive Games

Supermassive Games

سابقه‌ی کاری: Until Dawn، Dark Pictures

مدیر استودیوی بازی‌سازی «سوپرمسیو»، در نوامبر ۲۰۱۸ طی مصاحبه‌ای گفت که آن‌ها مشغول کار روی تعدادی بازی انحصاری برای پلی‌استیشن هستند. او اضافه کرده بود که رابطه‌ی آن‌ها با سونی هنوز هم بسیار عالی است و دلیل اینکه مجموعه بازی Dark Pictures را با تهیه‌کنندگی شرکت دیگری ساخته‌اند، امکان عرضه‌ی این بازی‌ها روی پلتفرم‌های متعدد بوده است؛ طوری که آن‌ها می‌خواستند مخاطب‌های بیشتری این سری بازی را تجربه کنند.

این جملات، مشخصا به این نکته اشاره دارد که احتمالا سری Dark Pictures بزرگترین پروژه‌ی فعلی استودیوی سوپرمسیو است؛ یعنی آن تعداد بازی انحصاری پلی‌استیشن که مدیر سوپرمسیو به آن‌ها اشاره کرده، پروژه‌های کوچک‌تری هستند. تصور می‌کنیم بازی‌هایی که سوپرمسیو برای سونی می‌سازد، تعدادی بازی واقعیت مجازی برای هدست پلی‌استیشن وی‌آر باشند.

در حال حاضر پلی‌استیشن ۵ هدست واقعیت مجازی مختص خود ندارد، اما هدست پلی‌استیشن ۴ و بازی‌های واقعیت مجازی این کنسول، روی PS5 هم اجرا می‌شوند؛ احتمالا حتی با کیفیتی بیشتر. «جیم رایان»، مدیر فعلی پلی‌استیشن، اخیرا گفته بود که بازی‌های واقعیت مجازی PS5 فعلا همگی برای PS4 هم عرضه خواهند شد، تا زمانی که هدست واقعیت مجازی خود PS5 وارد بازار شود.

استودیوی Wild Sheep

Wild Sheep Studio

استودیوی بازی‌سازی «وایلد شیپ» چند سال پیش توسط «میشل آنسل»، سازنده‌ی معروف سری بازی‌های ریمن تاسیس شد. اولین بازی این شرکت هم با همکاری سونی و به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ رونمایی شده بود. در کنفرانس سونی طی نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۴ بود که میشل آنسل روی سن آمد تا از بازی استودیوی تازه‌‌تاسیسش به نام «وایلد» برای پلی‌استیشن ۴ رونمایی کند؛ یک بازی که نقشه‌ی آن، طبق گفته‌ی آنسل «به بزرگی کل اروپاست». بازی وایلد قرار است روز و شب کامل داشته باشد، فصل‌ها و آب و هوای مختلف و پویا در دنیای آن جریان داشته باشند، بتوان در آن نه‌تنها در نقش انسان و بلکه هر موجود زنده‌ای که در دنیایش وجود دارد، بازی کرد و چیزهای عجیب و غریب دیگر.

اساسا میشل آنسل آمد تا بازی وایلد خود، مثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» را تعریف کند و دقیقا هم این کار را کرد. در همان کنفرانس، آنسل گفت که یک سال است روی ساخت ابزارها و تکنولوژی‌های مورد نیازی که برای ساخت این بازی متفاوت لازم است کار کرده‌اند. یک سال بعد و در هفته‌ی بازی پاریس، میشل انسل اولین گیم‌پلی وایلد را در کنفرانس سونی نشان داد. آخرین باری که وایلد را دیدیم، همین جا بود. نه اطلاعات جدیدی از بازی منتشر شده و نه چیز جدیدی از بازی دیده‌ایم. در تمام این سال‌ها، سونی هم بارها خبر لغو شدن این بازی را تکذیب کرده است.

تنها اطلاعاتی که می‌توانیم به آن رجوع کنیم، مصاحبه‌ی تهیه‌کننده‌ی بازی است. «میتسوئو هیراکاوا»، تهیه‌کننده‌ی وایلد، در نوامبر ۲۰۱۷ طی مصاحبه‌ای درباره‌ی بازی گفت: «نمی‌خواهیم به میشل آنسل فشار وارد کنیم تا بازی را عجولانه بسازد و لطمه‌ای به ایده‌هایش وارد شود.» نکته‌ی جالب، ادامه‌ی مصاحبه است: «حتی بازی‌سازان باتجربه هم اشتباه می‌کنند. باید اشتباه کنیم تا به انتخاب‌های صحیح برای طراحی بازی برسیم. ما هم می‌خواهیم در همه حال از استودیوی وایلد شیپ حمایت کنیم و به همین دلیل، از آنچه انتظار داشتیم بیشتر طول کشیده است، اما معتقدیم که وایلد استحقاق این زمان اضافه را دارد تا قبل از اینکه به همه نشانش دهیم، به کیفیت لازم برسد.»

جملات گفته شده، به وضوح از وضعیت نابه‌سامان استودیوی میشل آنسل و ضعف مدیریتی او می‌گوید؛ مخصوصا که او دقیقا همین روند را برای بازی Beyond Good and Evil 2 هم پیش گرفته است.

بگذارید یکی از شایعات مربوط به وضعیت ساخت BG&E2 را نقل کنیم: «وضعیت ساخت بازی مدت زیادی است افتضاح پیش می‌رود. کمی ساده‌تر بخواهم وضعیت وخیم بازی را نشان دهم، می‌توانم بگویم که بازی قرار بود در ۲۰۲۱ عرضه شود، ولی حتی نصف بازی را هم نساخته‌اند. اصلا غافلگیر نمی‌شوم اگر به‌زودی نشریه‌ای از مشکلات توسعه‌ی آن گزارشی منتشر کند.»

و همین اتفاق هم افتاد. روزنامه‌ی فرانسوی لیبراسیون، مقاله‌ای بلند و بالا از وضعیت ساخت Beyond Good and Evil 2 منتشر کرد. یکی از بازی‌سازان به صورت ناشناس درباره‌ی وضعیت ساخت بازی گفته بود: «از ما خواسته بود تا گانِشا سیتی را با سطح وحشتناک بالا و مسخره‌ای از جزییات بسازیم. ساخت شهر سه سال طول کشید. ما را مجبور کرد چهار یا پنج بار همه چیز را دور بریزیم و از ابتدا شروع کنیم. اگر بگویم که قرار است چند سیاره بسازیم، خودتان می‌توانید مسخرگی موضوع را درک کنید.» در ادامه‌ی مصاحبه، باز هم درباره‌ی میشل آنسل آمده بود: «وقتی آنسل با رسانه‌ها مصاحبه می‌کرد، ما دفترچه به دست نوت برمی‌داشتیم، چون ممکن بود چیزهایی بگوید که ماه‌ها روی آن‌ها گیر کرده بوده و منتظر راهنمایی‌اش بودیم.»

به وایلد برگردیم. در جولای ۲۰۱۸، میشل انسل به همراه «سلین تلیه»، کارگردان هنری وایلد، سفری به استودیوی گوریلا گیمز داشتند. احتمالا این سفر، به اجبار سونی و با هدف تغییر موتور پایه‌ی وایلد صورت گرفته است. می‌دانیم که توسعه‌ی وایلد به هیچ وجه خوب پیش نرفته و احتمالا یکی از راهکارهای سونی، تغییر موتور پایه‌ی بازی به «دسیما» و درخواست کمک از تیم گوریلا گیمز بوده است. موتورپایه‌ی دسیما نه‌تنها روی بازی‌های خود گوریلا گیمز مثل هورایزن و کیل‌زون استفاده شده، بلکه دیگر بازی‌های سونی مثل Until Dawn و دث استرندینگ هم روی این موتو پایه توسعه یافته‌اند. نکته‌ی مهم این جاست که دقیقا مثل هورایزن و دث استرندینگ، وایلد هم یک بازی محیط باز است که طبیعتی دست نخورده را مقابل مخاطب می‌گذارد.

نهایتا، در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میشل آنسل رسما صنعت بازی را ترک کرد. او بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن نوشت که روند توسعه‌ی Beyond Good and Evil 2 و وایلد ماه‌هاست بدون حضور او پیش می‌رود و پروژه‌ها حال و روز بسیار خوبی دارند. آنسل گفت که هر دو پروژه به‌زودی نشان داده خواهند شد. مطمئنا در آینده‌ی نزدیک وایلد دوباره و به عنوان یک بازی انحصاری PS5 معرفی خواهد شد.

منابع: ResetEra، NeoGAF، Reddit

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا