سبک زندگیسلامتیورزشی

از رژیم کانادایی 13 روزه و مشکلات و عوارض آن چه می‌دانید؟

رژیم کانادایی که به نام رژیم ۱۳ روزه یا رژیم Royal Danish Hospital Diet نیز شناخته می‌شود، یک رژیم کوتاه‌مدت سخت‌گیرانه و خطرناک است. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند که می‌توان با کمک این رژیم فقط در مدت ۱۳ روز، ۷ تا ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرد. این روش برای کم کردن وزن و تثبیت آن در دراز مدت، روش سالمی نیست. اگر این رژیم را کامل انجام دهید، بیشترین وزنی که کم می‌کنید، در نتیجه‌ی از دست رفتن آب است نه از دست رفتن چربی.

توصیه‌ی ما در همین ابتدا این است که اگر قصد کاهش وزن دارید، به دنبال یک رژیم متعادل‌تر و سالم‌تر بروید. اما اگر می‌خواهید به سراغ رژيم کانادایی بروید، این مقاله از پامپا را بخوانید که تا با تمام جوانب این رژیم آشنا شوید و قبل از هر کار دیگر، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نحوه‌ی گرفتن رژیم کانادایی

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید که با کمک این رژیم غذایی سریع وزن کم کنید و در مدت زمان کمی لاغر شوید، می‌توانید برنامه‌ی خود را طبق راهنمای زیر دنبال کنید.

روزانه دو لیتر آب بنوشید

این رژیم، شوک بزرگی به متابولیسم بدن وارد می‌کند. پس شما باید به این موضوع با دقت فکر کنید که آیا پیروی از این رژیم غذایی، کار درستی است یا نه. اما اگر می‌خواهید با این رژیم پیش بروید باید حتما مقدار زیادی آب مصرف کنید. توصیه می‌شود در طول رژیم، روزانه دو لیتر آب بنوشید.

روز اول و دوم

اگر واقعا تصمیم به دنبال کردن این رژیم دارید، توجه داشته باشید که پایه‌گذاران آن مدعی هستند که حتما باید خیلی دقیق به آن پایبند باشید. این رژیم نقش عمده‌ای در افت شدید کالری دارد که ممکن است احساس ضعف و خستگی خیلی شدیدی در شما ایجاد کند.

در روز اول به شما گفته می‌شود که برای صبحانه فقط یک قهوه به همراه یک قاشق چای‌خوری شکر بخورید. ناهار شامل دو تخم مرغ آب‌پز با ۴۰۰ گرم  اسفناج پخته و یک گوجه‌فرنگی نوش جان ‌کنید. شام شامل ۲۰۰ گرم گوشت گوساله به همراه ۱۵۰ گرم (۲ فنجان) کاهو که روی آن لیمو ترش و کمی روغن زیتون چکانده‌اید، می‌شود.

رژيم کانادایی

در روز دوم به شما گفته می‌شود که صبحانه نخورید و مثل روز قبل، فقط یک فنجان قهوه با یک قاشق چای‌خوری شکر بنوشید. برای ناهار روز دوم باید ۲۵۰ گرم گوشت بره و یک فنجان ماست بدون چربی مصرف کرد.

شام شبیه روز اول است. ۲۰۰ گرم گوشت گوساله با ۱۵۰ گرم (۲ فنجان) کاهو به عنوان مخلفات. می‌توانید به عنوان سس کمی روغن یا آب لیمو به کاهو اضافه کنید.

این رژیم روزانه حدود ۶۰۰ کالری برای بدن فراهم می‌کند که منجر به سوء تغذیه خواهد شد. با ۶۰۰ کالری در روز نمی‌توان تمام مواد مغذی که بدن نیاز دارد را دریافت کرد. در این حالت متابولیسم تغییر کرده و بدن فکر می‌کند که در قحطی قرار گرفته است.

پیشنهاد می‌شود اگر زیر ۸۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنید، حتما تحت نظر یک متخصص باشید. اگر در اثر افت ناگهانی کالری، شروع به احساس خستگی و کسالت بیش از حد کردید، به این فکر کنید که می‌خواهید به این رژیم ادامه دهید یا خیر.

روز سوم و چهارم

در روز سوم هم باز باید مقدار خیلی کمی کالری مصرف کنید. می‌توانید در وعده‌ی صبحانه، یک تکه نان تست به قهوه‌ی خود اضافه کنید. برای نهار، می‌توانید ترکیبی از نهارهای روزهای قبل را داشته باشید، مثلا ۲ تخم مرغ آب‌پز، ۱۰۰ گرم گوشت ران بدون چربی (ژامبون) و ۱۵۰ گرم (۲ فنجان) کاهو. طبق رژیم در وعده‌ی شب باید فقط یک گوجه‌فرنگی، مقداری کرفس پخته و یک سهم میوه بخورید. این میوه می‌تواند یک سیب یا یک پرتقال و یا یک گلابی باشد.

رژيم کانادایی

در روز چهارم باید به یک صبحانه‌ی مختصر شامل قهوه و یک برش نان پایبند باشید. ناهار عبارت است از یک وعده، ماست بدون چربی به همراه یک لیوان ۲۰۰ میلی لیتری آب پرتقال و برای شام هم باید یک تخم مرغ آب‌پز به همراه یک هویج و یک سهم پنیر بخورید.

روزهای پنجم و ششم

روز پنجم هم با همان صبحانه سخت قهوه و یک برش نان شروع می‌شود. در ادامه‌ی روز در وعده‌ی ناهار، ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم ماهی پخته مثل سالمون خواهید داشت. برای شام روز پنجم هم باید ۲۵۰ گرم گوشت گوساله به همراه مقداری کرفس به عنوان مخلفات بخورید.

روز ششم همان صبحانه‌ی قهوه و یک برش نان را ادامه دهید. در ادامه، برای ناهار دو تخم مرغ آب‌پز و یک هویج بخورید. شام روز ششم باید ۳۰۰ گرم سینه‌ی مرغ بدون پوست آب‌پز در کنار ۱۵۰ گرم (۲ فنجان) کاهو به عنوان مخلفات باشد.

روزهای هفتم و هشتم

الان یک هفته است که رژیم گرفته‌اید و احتمالا خسته و گرسنه‌اید. روز هفتم بدون صبحانه شروع می‌شود، فقط یک فنجان چای بدون شکر. خستگی و گرسنگی شما وقتی بیشتر می‌شود که ناهاری وجود ندارد، فقط مقدار خیلی خیلی زیاد آب. می‌توانید در وعده‌ی شب چیزی بخورید، اما فقط ۲۰۰ گرم گوشت بره و یک سیب.

روز هشتم کمی آسان‌تر است. اما همچنان بدون صبحانه و فقط می‌توانید یک فنجان قهوه را با یک قاشق چای‌خوری شکر بنوشید. روز هشتم مثل روز اول است. ۲ تا تخم مرغ آب‌پز به همراه ۴۰۰ گرم اسفناج پخته و یک گوجه‌فرنگی برای ناهار. در وعده‌ی شب می‌توانید ۲۰۰ گرم گوشت گوساله به همراه ۱۵۰ گرم (۲ فنجان) کاهو بخورید. می‌توانید برای طعم بیشتر، کمی آب لیمو و روغن زیتون به کاهو اضافه کنید.

روزهای نهم و دهم

در روز نهم هم باید از صبحانه صرف نظر کنید. فقط می‌توانید یک فنجان قهوه با یک قاشق چای‌خوری شکر بنوشید. در زمان ناهار مجازید ۲۵۰ گرم ژامبون به همراه یک کاسه ماست طبیعی بخورید. برای شام می‌توانید کمی بیشتر از روز قبل بخورید؛ ۲۵۰ گرم گوشت گوساله به همراه ۱۵۰ گرم (۲ فنجان) کاهو.

در روز دهم برای صبحانه یک برش نان به همراه یک فنجان قهوه خواهید داشت؛ اولین صبحانه جامد از روز ششم. ناهار عبارت است از ۲ تا تخم‌مرغ آب‌پز به همراه ۱۰۰ گرم  گوشت بره و مقداری کاهو به عنوان مخلفات. وعده‌ی غذایی شب مثل روز سوم است، یعنی فقط یک گوجه‌فرنگی، مقداری کرفس پخته و یک سهم میوه.

روزهای یازدهم و دوازدهم

تقریبا به پایان رژیم رسیده‌ایم و شکی نیست که فشار یک چنین رژیم محدود کننده و سختی را احساس می‌کنید. در روز یازدهم به یک فنجان قهوه و یک برش نان برای صبحانه اکتفا کنید. برای ناهار یک کاسه ماست طبیعی و ۲۰۰ میلی لیتر آب پرتقال بخورید. روز یازدهم همانند روز چهارم است و برای شام باز هم باید یک تخم‌مرغ آب‌پز، یک هویج و یک سهم پنیر بخورید.

در روز دوازدهم، برای صبحانه فقط یک هویج و برای ناهار ۲۰۰ گرم ماهی پخته بخورید. می‌توانید کمی کره و آب لیمو به ماهی اضافه کنید. برای شام ۲۵۰ گرم گوشت گوساله به همراه مقداری کرفس به عنوان مخلفات بخورید.

روز سیزدهم رژیم کانادایی

روز آخر را با صبحانه‌ای مشابه شروع کنید. یعنی یک فنجان قهوه با یک برش نان تست. برای ناهار می‌توانید ۲ تخم‌مرغ آب‌پز همراه با یک هویج بخورید. در روز آخر، این رژیم توصیه می‌کند که کلا از وعده‌ی شام صرف نظر کنید.

حفظ سلامت و تندرستی در طول رژیم کانادایی

رژیم کانادایی

در این رژیم باید مقادیر زیادی کلسترول و مواد غذایی غنی از پروتئین را مصرف کنید که می‌تواند به سلامتی شما لطمه بزند. این رژیم چنان شوکی به متابولیسم وارد می‌کند که هرگز نباید آن را بیش از دو سال یک‌ بار انجام داد. برای داشتن کاهش وزنی سالم، رژیم خود را به یک رژیم متعادل تغییر داده و به طور منظم ورزش کنید. قبل از امتحان کردن هر گونه رژیم افراطی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در طول رژیم به نکات زیر توجه کنید.

۱. چک کردن وضعیت سلامتی

رژیم کانادایی باعث افت قابل توجه مواد مغذی و همچنین کالری مصرفی که برای سلامتی شما ضروری هستند، می‌شود. همچنین این رژیم، مستلزم صرف نظر کردن از بسیاری از وعده‌های غذایی است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به سلامت کلی شما آسیب بزند. اگر به انجام این رژیم متعهد شدید، کنترل دقیق وضعیت سلامتی بدنتان بسیار مهم است.

افراد متعهد به این رژیم، باید در طول این فرآیند، زیر نظر پزشک باشند. اگر کم کم احساس بی‌حالی و سرگیجه کردید، پس حتما در مورد ادامه‌ی رژیم دوباره فکر کنید و یک رویکرد متعادل‌تر را انتخاب نمایید. توصیه‌های پزشکی کمی برای استفاده‌کنندگان از این رژیم موجود است، به احتمال زیاد به این دلیل که هیچ پزشک و متخصصی انجام آن را به شما توصیه نمی‌کند.

۲. احتیاط در انجام ورزش

شدت سختی این رژیم به شما می‌گوید بعید است در طول این دو هفته، انرژی کافی برای حتی ورزش‌های متوسط را داشته باشید. تلاش برای حفظ برخی فعالیت‌های فیزیکی بسیار مهم است اما در هنگام رژیم به خودتان فشار نیاورید‌. ورزش‌های آرام مثل پیاده‌روی یا نرمش، راهی برای حفظ فعالیت بدن هستند.

این واقعیت که احتمالا نمی‌توانید در طول رژیم ورزش کنید، میزان نامتعادل بودن این رژیم و ماهیت کوتاه‌مدت آن را نشان می‌دهد.

انجام یک رژیم غذایی دیگر که مستلزم انجام ورزش نیز باشد، به حفظ حجم عضله بدون چربی و در عین حال، چربی‌سوزی کمک می‌کند.

۳. گرفتن این رژیم فقط برای یک بار

ماهیت این رژیم نشان می‌دهد که بیشتر وزن از دست رفته، به جای وزن چربی، وزن آب است. در نتیجه، می‌توانید متوجه شوید که وقتی دوباره شروع به خوردن نرمال می‌کنید، وزن از دست رفته در طول دوره‌ی رژیم را دوباره باز می‌یابید. این می‌تواند یک تجربه‌ی بسیار مایوس‌کننده باشد که ماهیت کوتاه‌مدت رژیم‌های سختی مثل رژیم کانادایی را نشان می‌دهد.

درک این نکته که این رژیم یک گزینه‌ی کوتاه‌مدت است، به شما در درک تغییراتی که در بدن خود تجربه می‌کنید کمک می‌کند. می‌توانید از این رژیم برای شروع یک سبک زندگی سالم‌تر استفاده کنید. خود کنترلی و نظم و انضباطی که از پایبندی به این رژیم یاد می‌گیرید، می‌تواند به شما در ادامه‌ی یک سبک زندگی سالم‌تر کمک کند.

از دست رفتن سریع وزن و سپس افزایش آن به «رژیم یویویی» معروف است و با خطر بالاتر ایست ناگهانی قلب و مرگ در اثر بیماری‌های کرونری قلبی برای زنان در ارتباط است.

۴. تعیین اهداف درست

رژیم کانادایی پاسخ مناسبی به سبک زندگی ناسالم نیست؛ همچنین این رژیم، مسیری به سوی زندگی سالم نیست. شما می‌توانید با استفاده از این رژیم، کاهش وزن سریعی را در طول دو هفته تجربه کنید. اما این امر باید با همراه اهداف مثبت برای سلامت طولانی‌مدت باشد. سعی کنید منحصرا روی کاهش عدد ترازو تمرکز نکنید بلکه روی تغییراتی متمرکز شوید که منجر به فواید پایداری برای شما می‌شوند. رژیم کانادایی تنها باید یک قسمت از اهداف کلی شما باشد.

شما می‌توانید با متعهد شدن به این رژیم شروع کنید اما اهداف‌تان برای دوره‌ای طولانی‌تر از دو هفته رژیم‌گرفتن باشد.

در مورد اهداف خود، واقع‌گرا و دقیق باشید. باید بتوانید پیشرفت خود را اندازه بگیرید نه اینکه خودتان را موظف به انجام کارهای غیر ممکنی کنید که وقتی برای رسیدن به آنها تقلا می‌کنید، فقط منجر به بی‌انگیزه شدن شما می‌شوند.

سوالات متداول در مورد رژیم کانادایی

هر روز فقط یک فنجان قهوه می‌توانم بخورم؟

هیچ راهنمای رسمی برای رژیم کانادایی وجود ندارد. اما مادامی که قهوه تلخ باشد، می‌توانید بیشتر از یک فنجان قهوه در روز بخورید. قهوه‌ی تلخ هیچ کالری‌ای ندارد.

اگر قهوه نخورم چه؟

می‌توانید به جای آن چای بخورید.

آیا می‌توانم در طول رژیم، چای بدون شکر بنوشم؟ منظور از چای، چای سبز، چای سیاه و چای گل خشک و غیره…

بله، چون کالری چای صفر است.

می‌توانم از نمک استفاده کنم؟ و همچنین آیا جایگزینی برای ماست ساده وجود دارد؟

سعی کنید مصرف نمک را کاهش دهید تا از نفخ جلوگیری نمایید. برای طعم دادن به غذا از دیگر ادویه‌ها استفاده کنید. ادویه‌هایی مثل زیره‌ی سبز، فلفل قرمز و فلفل سیاه یا چاشنی‌های ایتالیایی‌.

بهتر است چیزی را جایگزین ماست ساده نکنید؛ زیرا ماست ساده حاوی پروتئین بالایی است و کالری کمی دارد و همان چیزی است که برای یک چنین رژیم محدودکننده‌ای به آن نیاز دارید. اگر از طعم آن خوشتان نمی‌آید، می‌توانید دارچین یا استویا به آن اضافه کنید. استویا یک شیرین‌کننده‌ی بدون کالری است.

آیا جایگزینی برای پنیر وجود دارد؟

بله، می‌توانید از توفو استفاده کنید. توفو بسیار سالم و سیرکننده است و کالری پایینی دارد.

آیا جایگزینی برای گوشت بره وجود دارد؟

مطمئنم که می‌توانید آن را با هر نوع پروتئین دیگری جایگزین کنید. بوقلمون، گوشت گوساله بدون چربی یا ماهی، همگی اینها جایگزین‌های خوبی برای گوشت بره هستند.

اگر قهوه یا گوشت نخورم چکار کنم؟ این یعنی باید به راه‌های دیگری برای رژیم گرفتن فکر کنم؟

بله.

آیا می‌توانم مرغ را با چیز دیگری جایگزین کنم؟

در رژیم کانادایی شما نباید چیزی را جایگزین کنید. پس بنابراین مجبورید به داشتن مرغ در رژیم خود پایبند باشید یا اینکه رژیم متعادل‌تری را انتخاب کنید.

آیا در صورت سیر بودن، می‌توانم غذایم را تمام نکنم یا باید تمام غذای داخل بشقاب را بخورم؟

این‌ها همه به میزان انرژی شما بستگی دارد. اگر واقعا می‌خواهید، بشقاب خود را تمام کنید.

نکات مهم

  • خودتان را مشغول نگه دارید. اگر کسل و خسته شوید، میل به ریزه‌خواری در شما افزایش می‌یابد.
  • ورزش نکنید.
  • این رژیم برای نوجوانان، کودکان یا زنان باردار مناسب نیست، زیرا منجر به کاهش میزان ویتامین می‌شود.
  • مصرف مرتب مایعات را فراموش نکنید.
  • این رژیم، روزانه فقط حدود ۶۰۰ کالری برای بدن فراهم می‌کند. پس باید انتظار گرسنگی شدیدی را داشته باشید. ممکن است نوشیدن آب بیشتر، کمک کننده باشد.
  • سعی کنید به غذا فکر نکنید.

عوارض جانبی احتمالی

این رژیم بیشتر می‌تواند آسیب برساند تا اینکه مفید باشد. با یک پزشک در مورد یک برنامه کاهش وزن متعادل‌تر مشورت کنید. این رژیم می‌تواند باعث سوء تغذیه شود.

از دیگر عوارض جانبی این رژیم غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریک‌پذیری و کج خلقی
  • ضعف شدید بدن
  • غش
  • ریزش مو
  • مشکلات ناخن و رنگ پوست

درست است که داشتن تناسب اندام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی سعی کنید با پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و ورزش کردن به این هدف برسید. گرفتن رژیم‌های سخت می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را برایتان به همراه داشته باشد.

منبع: wikihow

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا