سلامتیورزشی

زینک و فواید و عوارض عجیب آن

زینک این روزها تبدیل به یکی از جادویی‌ترین موادی شده که در هر دکانی به فروش می‌رسد و نقل محافل مختلف است. از استحکام ناخن تا ریزش مو زینک به شکل طبیعی یا به شکل قرص می‌تواند بسیار مفید باشد. زینک حتی به بخشی از روند درمانی کرونا هم تبدیل شده است و بسیاری از پزشکان آن را برای بیماران تجویزی می‌کنند.

به گزارش سلام نو، زینک دومین ماده معدنی غنی پس از آهن در بدن به شمار می‌رود، اما مسئله این جاست که زینک یا روی به خودی خود در بدن تولید نمی‌شود و حتماً باید با رژیم غذایی تأمین شود. صدف نرم‌تن (غنی‌ترین منبع)، گوشت قرمز، میگو، خرچنگ و دیگر ماهی‌های صدفی از منابع اصلی تأمین روی هستند. منابع دیگر روی که کمتر قابل جذب است شامل لوبیا، نخود چشم سیاه، سویا، بادام‌زمینی و غلات کامل است.

شاید فکر کنید با این لیست بلند بالا از موادی که شامل زینک می‌شوند احتمالاً کسی با کمبود زینک روبه‌رو نیست، اما سخت در اشتباه هستید. میزان مجاز مصرف زینک، روزانه چیزی بیش از 11 میلی‌گرم نیست ولی چون بخش قابل توجهی از آن با عرق کردن از بدن دفع می‌شود شما باید به فکر تأمین مجدد آن باشید. همین مسئله باعث می‌شود که مسئله تأمین زینک چندان ساده و روتین نباشد و مصرف قرص زینک در بین مردم متداول باشد.

چرا باید زینک مصرف کنیم؟

از ایدز تا سرماخوردگی از ریزش مو تا تقویت کودک در دوران شیردهی و از تقویت حافظه تا درمان کرونا همه جا پای زینک در میان است. جایی عامل بهبود اصلی است و جایی بخشی از روند درمان است. برخی از مطالعات نشان داده مصرف زینک در نوزادان و کودکان در کشورهای در حال توسعه موجب کاهش مدت زمان، شدت و شیوع اسهال حاد و مزمن، عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی و مالاریا می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه پیشگیری از ریزش مو بعد از زایمان + آموزش

قرص زینک می‌تواند باعث کاهش چربی خون شود، همچنین روی با تحریک لنفوسیت تی تنظیم‎کننده می‌تواند واکنش‎های ایمنی ناخواسته را مهار کند و کمک بدن پیوند را بهتر بپذیرد. زینک همچنین می‌تواند باعث بهبود زخم‎های پوستی در بیماران دیابتی شود. لیست فواید قرص زینک البته بیش از این‌ها است، اما به همین

زینک مصرف کنید، اما مراقب باشید

قطعاً مصرف زینک مفید است، اما شما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. همان طور که پیش از این گفته شد مقدار توصیه شده برای مصرف زینک چیزی بیش از 11 میلی‌گرم در روز نیست، اما عمومیت یافتن مصرف زینک مثل عمومیت یافت مصرف امگا 3 گاهی باعث افراط در مصرف می‌شود. بدن شما اضافه مصرفی در حد 30 تا 50 گرم را مدیریت می‌کند، اما وقتی این عدد 5 یا 6 برابر می‌شود، بدن با مشکل روبه‌رو می‌گردد.

زینک و فواید و عوارض عجیب آن

اولین و ساده‌ترین عوارض مصرف بیش از حد زینک حالت تهوع و استفراغ است. از طرف دیگر بدن به جذب روی و اولویت می‌دهد و در نتیجه در جذب آهن و مس مشکل پیش می‌آید.

باید بدانید که زینک به دو صورت شربت و قرص وجود دارد. شربت آن برای کودکان مناسب‌تر است و قرص آن برای بزرگسالان توصیه می‌شود. زنان بالغ روزانه به ۵ الی ۸ میلی‌گرم، مردان بالغ ۸ الی ۱۱ میلی‌گرم و کودکان ۲ الی ۵ میلی‌گرم روی نیاز دارند. توجه داشته باشید که حاملگی، ورزش، استرس و بیماری‌های مزمن نیاز به زینک را افزایش می‌دهد.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
پامپا مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا