سبک زندگیسلامتی

رژیم فلکسترین چیست؟ | از بایدها و نبایدهای تا تاثیرات و عوارض رژیم فلکسترین

رژیم فلکسترین رژیمی است که در آن بیشتر غذاهای گیاهی مصرف می‌شود. اما افراد اجازه دارند تا به صورت متعادل از گوشت و دیگر محصولات حیوانی هم بخورند. این رژیم از رژیم‌های وگان و گیاه خواری انعطاف پذیرتر است. اگر به دنبال این هستید که غذاهای گیاهی بیشتری به برنامه غذایی خود اضافه کنید. اما نمی‌خواهید گوشت را نیز کاملا کنار بگذارید؛ از رژیم فلکسترین استفاده کنید. در این مقاله قصد دارریم به بررسی رژیم فلکسترین بپردازیم و ببینیم چه مزایایی دارد و از چه غذاهایی در آن استفاده می‌شود.

 

رژیم فلکسترین

رژیم فلکسترین را دکتر داون جکسون بلاتنر ( متخصص تغذیه) ابداع کرد تا به مردم کمک کند در کنار استفاده از محصولات حیوانی، به صورت متعادل از سبزیجات هم استفاده نمایند و از مزایای آن بی‌بهره نباشند. به همین دلیل نام این رژیم ترکیبی است از flexible ( انعطاف پذیر ) و vegetarian ( گیاه خواری ) است. گیاه خواران گوشت و گاهی دیگر، محصولات حیوانی را از رژیم غذایی حذف می‌کنند؛ در حالی که وگان‌ها کاملا گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و تمام محصولاتی که از حیوانات می‌آید را حذف می‌کنند. از آنجا که در این رژیم محصولات حیوانی نیز خورده می‌شود، نمی توان آنها را گیاه خوار یا وگان دانست. در رژیم فلکسترین قوانین مهمی برای حذف غذاها وجود ندارد و یا مقدار مشخصی از کالری یا درشت مغذی‌ها توصیه نشده است. در واقع فلکسترین بیشتر سبک زندگی است تا رژیم غذایی.

رژیم فلکسترین

اصول رژیم فلکسترین

این رژیم غذایی بر اساس اصول زیر است:

  • خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل.
  • تمرکز روی پروتئین‌های گیاهی به جای حیوانی.
  • انعطاف پذیر بودن و استفاده از گوشت و محصولات حیوانی هر چند وقت یک بار.
  • به حداقل رساندن مصرف غذاهای فرآوری شده و  به حداکثر رساندن مصرف غذاهای طبیعی.
  • محدود کردن قند اضافه شده و شیرینی‌ها.

به طور کلی این رژیم به دلیل طبیعی بودن و تمرکز روی اضافه کردن غذا به جای محدود کردن آن انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال سالم غذا خوردن هستند. داون جکسون بلاتنر سازنده رژیم فلکسترین در کتابش توضیح داده است که چگونه این رژیم را با استفاده میزان مشخصی گوشت در هفته شروع کنید. با این حال دنبال کردن دقیق موارد توصیه شده توسط بلاتنر برای شروع رژیم الزامی نیست. برخی افراد در رژیم غذایی شاید بیشتر از دیگران محصولات حیوانی استفاده کنند. هدف اصلی این رژیم بیشتر غذاهای مغذی گیاهی مصرف کنید و استفاده از گوشت را کم کنید.

 

مزایای پیروی از این رژیم

دنبال کردن این رژیم مزایای متعددی برای سلامت دارد. با این حال از آنجا که تعریف خاصی برای این رژیم وجود ندارد، دشوار است. نتایج پژوهش‌ها روی دیگر رژیم‌های گیاهی را به آن نسبت داد. با این حال، بررسی‌ها روی رژیم‌های وگان و گیاه خواری نشان می‌دهند یک رژیم نیمه گیاه خواری چگونه به بهبود سلامت کمک می‌کند. خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و دیگر غذاهای کاملی که مقداری فراوری شده اند برای بدست آوردن مزایای سلامتی اینگونه رژیم‌ها بسیار مهم است. کاهش مصرف گوشت در کنار غذاهای تصفیه شده با مقدار زیادی قند و نمک اضافه شده سبب استفاده از مزایای آن نخواهد شد.

 

بیماری قلبی

رژیم‌های سرشار از فیبر و چربی‌های سالم برای سلامت قلب مفید هستند. در یک پژوهش که روی 4500 فرد بالغ به مدت 11 سال انجام گرفت مشخص شد گیاه خواران در مقایسه با غیر گیاه خواران 32 درصد کمتر در خطر بیماری‌های قلبی هستند. چنین نتیجه‌ای به این دلیل است که رژیم گیاه خواران معمولا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است که فشار خون را پایین می‌آورند و کلسترول خوب را افزایش می‌دهند. در یک بررسی که روی 32 پژوهش درباره تاثیر رژیم گیاه خواری روی فشار خون انجام شد، مشخص شد فشار خون گیاه خواران نسبت به غیرگیاه خواران بسیار پایین تر است. از آنجا که این پژوهش‌ها روی رژیم گیاه خواری مطلق صورت گرفته است؛ سخت است بگوییم که رژیم فلکسترین نیز دقیقا همین تاثیر را دارد. با این حال در رژیم فلکسترین بیشترین غذای مورد استفاده را گیاهان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین نتایجی مشابه دارد.

غذا خوردن به سبک فلکسترین برای سایز میان تنه نیز مفید است. این موضوع تا حدودی به محدود شدن غذاهای پرکالری، فرآوری شده و خوردن غذاهایی که گیاهی و کم کالری هستند، مربوط می شود. پژوهش های بسیاری نشان دادند افرادی که رژیم های گیاهی را دنبال می کنند از کسانی که رژیم دیگری دارند بیشتر وزن کم می کنند. در بررسی با بیش از ۱٫۱۰۰ نفر پژوهشگران دریافتند دنبال کنندگان رژیم های گیاهی طی ۱۸ هفته از کسانی که رژیمشان گیاهی نبود ۲ کیلو بیشتر وزن کم کردند. دیگر پژوهش ها نشان دادند کسانی که رژیم غذایی وگان را دنبال می کنند نسبت به گیاه خواران و همه چیز خواران  بیشترین وزن را کم می کنند. از آنجا که رژیم فلکسترین به گیاه خواری نزدیکتر از وگان است، بنابراین  به کاهش وزن کمک می کند اما نه به اندازه رژیم وگان.

انواع رژیم

تاثیر رژیم فلکسترین در دیابت

دیابت نوع ۲ یک مشکل همه گیر جهانی است. استفاده از یک رژیم سالم، به خصوص رژیمی که بر پایه گیاهان باشد به پیشگیری و کنترل دیابت کمک می کند. دلیل این تاثیر بیشتر به دلیل این است که رژیم های گیاهی به کاهش وزن کمک می کنند و شامل غذاهای با فیبر بالا و چربی های ناسالم و قند اضافه شده کم هستند. در بررسی که بیش از ۶۰٫۰۰۰ داوطلب محققان به نتیجه رسیدند که شیوع دیابت نوع ۲ در نیمه گیاه خواران و فلکسترین ها در مقایسه با غیر گیاه خواران ۱٫۵ درصد کمتر بوده است. پژوهش های دیگر نیز نشان دادند افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و از رژیم گیاه خواری استفاده می کنند ۰٫۳۹ درصد هموگلوبین A1C کمتری از کسانی که با همین بیماری محصولات حیوانی مصرف می کنند دارند.

 

کاهش سرطان

میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها، غلات کامل و حبوبات همگی دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان دادند رژیم‌های گیاهی با کاهش وقوع تمام سرطان‌ها به ویژه سرطان‌های کولونکتال ارتباط دارند. بنابراین افزایش مصرف غذاهای گیاهی با به کار بردن سبک فلکسترین در غذا خوردن به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

 

لیست غذاهای جایگزین

در رژیم فلکسترین بیشتر مواد غذایی گیاهی وجود داره و مواد غذایی گوشتی تا حد زیادی در این نوع رژیم غذایی محدود شدخ است.

برای این‌ که بتوانید برنامه‌ ریزی خوبی برای این رژیم داشته باشید، غذاهایی رو که می‌توانید به‌ جای مواد غذایی حیوانی در برنامه غذایی قرار دهید. در لیست زیر مشخص شده است:

  • پروتئین‌ها:سویا، حبوبات و عدس
  • سبزیجات غیرنشاسته‌ای: سبزی، فلفل دلمه‌ای، جوانه بروکسل، لوبیای سبز، هویج و گل کلم
  • سبزیجات نشاسته‌ای:کدو زمستانی، نخود فرنگی و ذرت
  • میوه‌ها:سیب، پرتقال، توت، انگور، گیلاس و …
  • مغز دانه‌ها:بادام، دانه‌های کتان، دانه‌های چیا، گردو، پسته، کره بادام‌ زمینی، زیتون، نارگیل
  • شیر گیاهی:شیر بادام، نارگیل و سویا
  • گیاهان و ادویه‌ها:ریحان، پونه کوهی، نعناع، آویشن، زیره، زردچوبه، زنجبیل
  • نوشیدنی‌ها: آب، چای، قهوه.

توصیه می‌شود در برنامه غذایی رژیم فلکسترین حتماً روزی 6 تا 8 لیوان آب رو مصرف کنید. با این کار در طول روز بدن شما هیدراته بماند. این کار باعث افزایش زمان احساس سیری شما در طول روز هم می‌شود؛ پس به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

رژیم انعطاف پذیر فقط شما را به محدود کردن مواد غذایی گوشتی و فرآورده‌های دامی تشویق نمی‌کند. بلکه شما رو به محدود کردن غذاهای کاملاً فرآوری شده، غلات تصفیه‌ شده، شکر اضافه ‌شده و بعضی مواد غذایی دیگه هم تشویق خواهد کرد.

حال ممکن است این سوال ایجاد شود که چه غذاهایی باید دقیقا محدود بشن؟ در بخش زیر مواد غذایی که در رژیم انعطاف پذیر باید تا حد امکان محدود بشن، مشخص شده است:

  • گوشت‌های فرآوری شده: بیکن و سوسیس
  • کربوهیدرات تصفیه‌ شده:نان سفید و برنج سفید
  • شکر و شیرینی‌های اضافه‌ شده: نوشابه، دونات، کیک، کلوچه و آبنبات
  • غذاهای فوری:سیب زمینی سرخ‌شده، همبرگر، ناگت مرغ و پیتزا

رژیم فلکسترین

عوارض این رژیم

با توجه به نکاتی که بالاتر گفته شد، می‌توان به این نتیجه رسید که رژیم فلکسترین از رژیم‌های غذایی هست که تاثیرات مثبت زیادی می‌تواند برای بدن داشته باشد. همچنین این رژیم می‌تواند احتمال بروز بعضی از بیماری‌های خطرناک مثل سرطان و بیماری‌های قلبی رو هم تا حد زیادی کاهش دهد. اما ماجرا به همین جا ختم نخواهد شد.

نباید فراموش کنید که در صورتی رژیم انعطاف پذیر می‌تواند برای شما فواید زیادی داشته باشد که رژیم غذایی شما به درستی برنامه ‌ریزی‌ شده باشد. شما با گرفتن رژیم غذایی فلکسترین درست همه انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها رو به‌ اندازه کافی دریافت خواهید کرد.

تحقیقات انجام ‌شده نشان می‌دهد که افرادی که رژیم فلکسترین و رژیم‌های غذایی گیاهخواری دیگر را رعایت می‌کنند، مستعد کمبود ویتامین‌ها به خصوص B12  هستند. البته در رژیم غذایی فلکسترین این احتمال کمتر از رژیم‌های غذایی گیاهخواری دیگر خواهد بود. برای پیشگیری از این مشکل در ابتدا لازم هست که بدانید درصورتی ‌که شما از رژیم انعطاف پذیر پیروی کنید، چه مشکلاتی ممکنه برای شما ایجاد شود. طبق بررسی‌های انجام ‌شده مشخص شد افرادی که رژیم غذایی فلکسترین رو مورد استفاده قرار می‌دهند، بدنشان نسبت به موارد زیر با کمبود رو به رو خواهد شد.

  • ویتامین B12
  • فلز روی
  • آهن
  • کلسیم
  • اسیدهای چرب امگا 3

 

سخن پایانی

به عنوان جمع بندی بهتر است بدانید که رژیم فلکسترین برای داشتن یک بدن سالم یکی از بهترین رژیم‌های شناخته شده است. اما نتایج و قدرت لاغر کنندگی این رژیم، خیلی جالب توجه نیست. با توجه به این موضوع ما پیشنهاد می‌کنیم که از این رژیم برای کاهش وزن استفاده نکنید. رژیم‌های مناسب دیگری وجود داره که می‌تواند برای لاغری تاثیر بیشتری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا