سبک زندگیسلامتیورزشی

فواید رژیم کانادایی در سلامت بدن و تناسب اندام | بایدها و نبایدهای رژیم کانادایی

امروزه تناسب اندام یکی از اهدافی است که تقریبا تمامی افراد با هر سن و جنسی به آن فک کرده و برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند. راه های مختلفی وجود دارد تا در این زمینه به افراد کمک کند، ورزش، عمل های جراحی و پیکر تراشی، انواع رژیم و… از جمله این راه ها به شمار می آیند. اگر مقالات قبلی ما را مطالعه کرده باشید، می بینید که به رژیم های مختلفی پرداخته ایم. اما در این مقاله قصد داریم راجع به فواید رژیم کانادایی و هر آن چه باید در این باره بدانید را به شما بگوییم. پس ادامه ی مطالب را از دست ندهید.

 

ماهیت رژیم کانادایی

این نوع از رژیم 13 روزه که با نام رژیم کانادایی یا Royal Danish Hospital Dietشناخته می شود؛ مانند هر رژیم دیگری ویژگی های خاص خود را دارد و هدف اصلی آن کاهش وزن و رسیدن به وزن و سایز دلخواه است. با توجه به شرایط بدنی فرد و اراده ای که دارد، می توان در طول دوره رژیم چیزی بین 5/5 تا 13 کیلوگرم کم کرد. از جمله ویژگی های متمایز کننده این رژیم این است که بیشتر از پروتئین استفاده شده و مصرف غلات و میوه محدود می شود. جالب است بدانید هنوز هیچ مدرک و شواهدی وجود ندارد که چه کسی آن را ابداع کرده یا این که راهنمایی هایی در این خصوص وجود داشته باشد.ن کاهش وزن رح. و<یب.یر.

 

رژیم کانادایی به چه صورت عمل می کند؟

عملکرد این رژیم اینگونه است که در این 13 روز به مراجعه کننده، تغذیه نامناسبی تجویز شود تا بدن او دچار شوک شده و پس از پایان دوره به شکل چشم گیری وزن کاهش پیدا کند. این که شخص در این مدت کوتاه این مقدار وزن کم می کند، تنها به این خاطر است که بدن با قحطی رو به رو و مواد ضروری را دریافت نمی کند. بهتر است بدانید در طول دوره رژیم کانادایی، نه تنها چربی های اضافی خود را از دست می دهید؛ بلکه آب زیادی نیز از بدن شما کاسته خواهد شد.

 

از چه مواد غذایی نباید در این رژیم استفاده کرد؟

بدون شک هر یک از رژیم های غذایی پرهیزاتی دارند. این موضوع برای رژیم کانادایی نیز صدق می کند. از فواید رژیم کانادایی این است که در این مدت از بسیاری از خوراکی های ناسالم دوری می شود. از جمله غذاهایی که نباید در این مدت مصرف شود؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آدامس‌ های بدون قند
  • میوه ‌ها
  • سیب زمینی
  • قندها
  • پاستا
  • دانه ‌ها و غلات

فواید رژیم کانادایی

در این رژیم غذایی مصرف چه خوراکی هایی ممانعت ندارد؟

و حالا نوبت به مواد غذایی مجاز است که مصرف آن ها تا پایان دوره ممانعتی ندارد. از جمله مواد غذایی مجاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوه ‌ها
  • انواع توت‌ ها
  • سبزیجات
  • حبوبات
  • سیب زمینی
  • غلات کامل
  • آجیل
  • دانه‌ ها
  • نان چدار
  • ماهی
  • غذاهای دریایی
  • لبنیات کم چرب
  • سبزی
  • ادویه‌ جات
  • ترشی ‌جات
  • روغن کلزا (کانولا)
  • گوشت پرندگان
  • تخم مرغ‌ های محلی
  • پنیر و ماست
  • گوشت قرمز
  • چربی‌ های حیوانی

به جای رژیم گرفتن، عادات غذایی خود را اصلاح کنید

 

فواید رژیم کانادایی چیست؟

درست است که در طول این رژیم از بسیاری از مواد غذایی پرهیز می شود. اما مزیت هایی نیز در این میان وجود دارد. از جمله فواید رژیم کانادایی می توان به موارد زیر را نام برد:

 

فشار خون

اولین و مهم ترین فواید رژیم کانادایی این است که کنترل شده و کاهش می یابد. در مطالعه ای 12 هفته ای که روی این موضوع صورت گرفت، مشخص شد اشخاصی که فشار خون بالایی داشتند و از رژیم کانادایی پیروی کردند، به طرز چشم گیری فشار خون دیاستولیک آن ها کاهش یافت.

 

کلسترول و تری گلیسیرید

به سبب ویژگی های خاصی که دارد و غذایی که در این مدت مراجعه کننده از مصرف آن سلب خواهد شد؛ می توان کاهش تری گلیسرید و کلسترول را به وضوح مشاهده کرد. بر اساس مطالعات صورت گرفته و تحقیقات به دست آمده، مشخص شد که رژیم کانادایی بیشتر روی کلسترول و گلیسرید تاثیر دارد. این در حالی است که تاثیر چندانی روی LDL و HDL کلسترول ندارد؛ به شکلی که کاهش آن بسیار ناچیز است.

 

کنترل قند خون از فواید رژیم کانادایی

از دیگر فواید رژیم کانادایی این است که قند خون افراد به شکل چشم گیری کاهش می یابد. اشخاصی که دیابت دارند می توانند از این روش استفاده می کنند. البته باید دقت داشته باشند و تحت نظر یک پزشک این مراحل انجام دهند. در غیر اینصورت ممکن است نتیجه ی عکس داشته باشد؛ چرا که بسیاری از غذاها در این رژیم حذف شده اند.

فواید رژیم کانادایی

التهاب

منشا اصلی بسیاری از بیماری ها التهاب است. پس بسیار مهم است که آن را درمان کرد یا از بروز آن جلوگیری کرد. در مطالعه ای که روی چندی از داوطلبان صورت گرفت، مشخص شد که با استفاده از این رژیم شاخص التهابی CRP به طرز باور نکردنی کاهش پیدا می کند. در واقع رژیم کانادایی ژن های مرتبط با بافت التهاب درد چربی های بدن را کاهش می دهد.

 

یک نمونه از رژیم کانادایی که اشخاص با شرایط معمولی می توانند از آن استفاده کنند

صبحانه

  • تخم مرغ، کلم، گندم، آب پرتقال.
  • پن کیک، سیب زمینی.
  • بلغور جو دوسر با عصاره ماست و موز.
  • غلات و حبوبات دانه و یا سبوس، شیر، میوه.
  • سالاد میوه.
  • ماست حاوی انواع توت ها، مافین سبوس دار.
  • کره بادام زمینی و سیب نازک برش خورده با دارچین، آب پرتقال.
  • شیرینی میوه ای که با شیر، ماست و میوه یخ زده ساخته شده است.

اگر زخم معده دارید؛ این غذاها را نخورید!

 

ناهار

  • کره بادام زمینی و ساندویچ موز، شیر.
  • ساندویچ همراه با لوبیا، برش گوجه فرنگی، سبزیجات.
  • ماکارونی و پنیر و نخود فرنگی.
  • مخلوط تن، کرفس، سس مایونز و پنیر خرد شده، روی نان تست.
  • کنسرو لوبیای کم نمک یا عدس، ماست و جو.
  • تخم مرغ آب پز، برنج و گردو.
  • لوبیا، سبزیجات آب پز و یا سوپ سبزیجات.
  • ساندویچی از ارد سبوس دار شامل گوجه، تکه های مرغ و یا بوقلبون و کاهو.
  • کوفته همراه با سالاد سبزیجات یا سالاد میوه.
  • ساندویچ پنیر و گوجه فرنگی همراه با سیب پخته شده.
  • سالاد سبزیجات برگ سبز همراه با دانه های آفتابگردان و تکه های نان سبوس دار.
  • ساندویچ تخم مرغ همراه با برش های هویج و سبزیجات.

فواید رژیم کانادایی

شام

مواد زیر را باهم بپزید و میل کنید:

  • یک بخش گوشت، مرغ یا لوبیا.
  • دو قسمت سبزیجات (به عنوان مثال نخود فرنگی، هویج، گوجه فرنگی یا کرفس).
  • دو بخش برنج، ماکارونی یا رشته فرنگی.
  • سس برای آبدار کردن غذا (به عنوان مثال، سوپ شیر یا سس گوجه فرنگی).
  • ماهی قزل آلا همراه با هویج و بروکلی.
  • پاستا، گوجه فرنگی با سس گوشت و سالاد برگ های سبز.
  • گوشت گاو پخته شده یه همراه سیب زمینی پخته شده و ادویه.
  • برنج قهوه ای همراه با لوبیا، ذرت، گوجه فرنگی و برش های گلابی.
  • سیب زمینی سرخ کرده همراه با گوشت (گوشت مرغ، گاو، میگو و..) همراه با برنج قهوه ای و رشته فرنگی.
  • املت پنیر، نان.

 

نتیجه گیری

یکی از رژیم هایی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ رژیم کانادایی یا نوردیک نام دارد. در این رژیم مصرف بسیاری از غذا و خوراکی ها محدود می شود. در واقع در این میان با مصرف مواد غذایی کم از تعداد کمی از گروه ها به بدن شوک وارد می شود که نتیجه ی آن کاهش چربی های بدن است. لازم به ذکر است که رژیم غذایی نوردیک به قدری چربی سوزی دارد که حتی آب بدن را نیز کاهش می دهد. استفاده از پروتئین بیشتر و کاهش میوه و غلات از جمله اهداف و ویژگی های این رژیم است. گذشته از این موارد بهتر است به چند مورد از فواید رژیم کانادایی نیز بپردازیم که عبارتند از کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، کاهش قند خون و… اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا