سلامتیورزشی

ورزش مناسب کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ | سنین زیر 5 سال تا 12 سال

آگاهی از ورزش مناسب کودکان موجب خواهد شد تا والدین در این مسیر بهترین عملکرد را در رشد و تقویت عضلات فرزند خود داشته باشند. رده سنی 3 تا 12 سال یکی از مهمترین رده‌های سنی برای انجام تمرینات ورزشی است. زیرا جبران اضافه وزن کودکان در این بازه سنی بسیار سخت‌تر از اضافه وزن دوران نوجوانی و پس از آن خواهد بود. از این رو بسیاری از مراکز کنترل سلامت کودکان، در آمریکا نیز ورزش مناسب کودکان را لازم و اجباری دانسته‌اند. علاوه بر پیشگیری از چاقی‌های مفرط، ورزش و  فعالیت‌های بدنی باعث ارتقاء سلامتی، فراگیری رفتارهای اجتماعی و نیز تخلیه انرژی و شادابی کودکان نیز خواهد شد.

اگر فکر می‌کنید در صورتی که کودکان از 3 سالگی به بعد که توانایی درک محیط اطراف و فراگیری دستورها را پیدا می‌کنند انرژی مضاعفی خواهند داشت که باید تخلیه شود. اما این که این انرژی در قالب چه فعالیت و چه نوع ورزشی آزاد شود، سوالی است که ذهن بسیاری از والدین را درگیر کرده است. اگر شما هم قصد دارید با ورزش مناسب کودکان بیشتر آشنا شوید؛ تا انتهای مطالب با نا همراه باشید.

 

ورزش برای کودکان چه فوایدی دارد؟

میشل ام.میلر یکی از مشهورترین مربیان ورزش کودکان در آمریکا است که معتقد است اهمیت فعالیت بدنی برای کودکان غیر قابل انکار است و قطعاً والدینی که کودکان خود را از داشتن حداقل یک نوع ورزش محروم می‌کنند، در رشد و سلامتی فرزندان خود غافلند.

از نرمش آرام مانند نرمش با توپ‌های بزرگ گرفته تا ژیمناستیک، ورزش‌های سازمان یافته می‌توانند در 5 مسئله کلیدی شامل مسائل جسمی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی برای کودکان مفید واقع شوند. میلر مزایای ورزش مناسب کودکان را اینگونه ذکر می‌کند:

  • افزایش آگاهی و تشخیص فاکتورهای درست و نادرست
  • بهبود قدرت و توانایی‌های کودک
  • افزایش سطح نظم و انظباط کودک
  • بهبود یافتن عزت و اعتماد به نفس کودک

ورزش مناسب کودکان

ورزش مناسب کودکان کدام است؟ (زیر 5 سال)

اگر شما هم والد یک فرزند در سنین 3 تا 5 سال باشید، قطعاً این مورد را که این کودکان منبع پایان ناپذیری از انرژی درون خود دارند را تاکید خواهد کرد. آنها عاشق دویدن، پرش و بازی هستند. اما هنوز مهارت‌هایی مانند هماهنگی دست و چشم و پیروی از قوانین در آن‌ها کاملاً شکل نگرفته است. به همین علت کودکان این گروه سنی بیشتر تمایل دارند که ورزش‌هایی در قالب افزایش مهارت‌های حرکتی خود انجام دهند تا بتوانند حرکات خود را اصلاح کنند. طبق گفته میلر ورزش‌هایی که برای فرزندان خود در این گروه سنی انتخاب خواهید کرد؛ پیشنهاد می‌‌کند که از ویژگی‌های زیر پیروی کنید:

  • ورزش‌ها انتخاب شده، نباید بیش از حد ساختاری، درگیر زمان و یا پیچیده باشند.
  • فعالیت‌های انتخاب شده بهتر است در ایجاد خود کنترلی، آگاهی بدن و اعتماد به نفس به کودک کمک کنند. مهارت‌هایی که در سنین بالاتر برای انجام ورزش‌های سازمان یافته برای کودکان سودمند خواهند بود.

بهترین برخورد با کودکی که گاز می گیرد چیست؟


 

معرفی بهترین ورزش‌های مناسب کودکان برای بازه سنی 3 تا 5

سنین بین 3 تا 5 سالگی در واقع زمان مربیگری و والدین است که از طریق تشویق، برنامه ریزی ذهنی و پشتیبانی و رهبری کودکان خود برای آنها یک زمینه بسیار خوب برای فعالیت‌های تمام دوران زندگی آنها فراهم نماید. اگر کودکان در این بازه سنی شانس قرار گرفتن در چنین شرایطی را از طریق والدین خود داشته باشند، در آینده علاقه و میل بیشتری برای ادامه یک ورزش به طور جدی را خواهند داشت.

5 ورزش ابتدایی و ساده که برای کودکان زیر 5 سال توسط میشل میلر توصیه می‌شود شامل موارد زیر خواهد بود:

  1. ژیمناستیک
  2. شنا (با تیوپ)
  3. دوچرخه سواری (با کمکی)
  4. فوتبال (آموزشی)
  5. رقص (نه صرفاً سازمان یافته و منظم)

 

مزایای انجام فعالیت‌های نام برده شده چیست؟

شنا و دوچرخه سواری ورزش‌هایی هستند که در این سنین کم می‌توانند از طریق والدین به فرزندان آموزش داده شوند. این دو ورزش از ارزان قیمت‌ترین و ساده‌ترین ورزش‌ها برای کودکان زیر 5 سال هستند که به مهارت‌های حرکتی آن‌ها کمک بسیاری خواهند کرد. والدین قبل از آموزش دادن به کودکان باید از مهارت خود و نیز امنیت کافی قبل از آموزش اطمینان کامل را به دست آورند. در غیر این صورت، بهتر است آموزش را به یک فرد مورد اطمینان بسپارید. و خود نیز همراه مربی دستورات لازم را به فرزند خود برسانید تا کاملاً از آنها پیروی کند.

نکته‌ی مثبت این دو ورزش این است که مهارت‌های حرکتی در این ورزش‌ها مانند سایر ورزش‌ها پیچیده نیستند و به راحتی کودکان آنها را فرا می‌گیرند. این موضوع می‌تواند برای کودکانی که برای اولین بار ورزش کردن را تجربه می‌کنند؛ یک تشویق بسیار خوب محسوب شوند. تسلط بر مهارت‌های جدید متناسب با سن، موجب افزایش اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه برای ادامه دادن ورزش در کودکان خواهد شد.


روش های طلایی برای مذاکره کردن با کودک


 

ورزش مناسب کودکان کدام است؟ (۵ تا ۱۲ سال)

توانایی‌های جسمی و حرکتی کودکان همراه با افزایش سن آنها توسعه خواهند یافت و پس از گذر از سن خاصی، آنها علایق شخصی خود را خواهند داشت. این موضوع ایده بسیار خوبی در اختیار والدین قرار می‌دهد که به فرزندان خود اجازه دهند، میان ورزش‌های مختلف جستجو کنند. در حالی که ورزش‌های مناسب سن، شخصیت و توانایی‌ها آنها و به علاوه مناسب برای بودجه خانواده را به آنها پیشنهاد می‌دهند.

انتخاب ورزشی که متناسب با سن و توانایی‌های آنها نباشد؛ ممکن است باعث خستگی و یا کاهش اشتیاق کودکان برای ادامه فعالیت‌های بدنی شود. به خصوص در این بازه سنی که فرزندان شما قدرت تشخیص بالایی پیدا کرده‌اند و علایق خود را بهتر می‌شناسند. به همین خاطر بسیاری از متخصصان تناسب اندام، تاکید بسیاری بر روی انتخاب ورزش مناسب برای هر فرد دارند. والدین می‌توانند با دریافت آگاهی در این باره و هدایت فرزندان خود به سمت فعالیت‌هایی که با انجام آنها احساس موفقیت را حس می‌کنند؛ به آنها کمک کنند.

ورزش مناسب کودکان

ورزش‌های پیشنهادی برای بازه سنی 5 تا 12

  • بسکتبال
  • بدمینتون
  • فوتبال
  • زومبا

البته کودکانی که کمی مستقل‌تر و درونگرا باشند؛ بیشتر به دنبال ورزش‌های زیر هستند:

  • دو میدانی
  • تنیس
  • هنرهای رزمی
  • اسب سواری
  • رقص
  • باله
  • شنا (حرفه‌ای)

 

چند توصیه‌ی مهم به والدین!

هرچند با این وجود شاید بچه‌های بزرگتر، در بازه سنی 15 تا 17 در یک رشته ورزشی که انتخاب کرده‌اند غرق شوند. در این مورد میشل میلر توصیه می‌کند که والدین و خود فرزندان باید از صدمات شدید ناشی از انجام ورزش‌های تخصصی جلوگیری کنند. به گفته میلر؛ بیشتر آسیب دیدگی نوجوانان در مدرسه‌های ایالات متحده مربوط به صدمات ناشی از ورزش‌ها و تمرینات تخصصی است که از سال 2000 تا کنون نیز به شدت افزایش داشته است. صدمات ناحیه کتف و آرنج که در نتیجه ورزش‌هایی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال به وجود می‌آید؛ هر روز در بین نوجوانان افزایش خواهد یافت.

 

نتیجه گیری

به گفته میلر ورزش‌ مناسب کودکان از راه‌های مختلف بدن را به چالش می‌کشند. او معتقد است برای داشتن بدنی سالم؛ حتماً نیاز نیست یک ورزش را به طور تخصصی و حرفه‌ای ادامه داد. بلکه چند ورزش سبک در کنار هم، علاوه بر اینکه بدن را سالم و خوش فرم نگه می‌دارد، از صدمات شدید نوجوانان نیز جلوگیری خواهد کرد.

همچنین توصیه می‌شود تغذیه فرزندان خود را در کنار ورزش‌ کردن فراموش نکنید. اگر فرزند شما چند ورزش را برای خود انتخاب کرده است، باید در برنامه غذایی او انرژی لازم برای این مقدار ورزش نیز فراهم کنید. در غیر این صورت صدمات ناشی از ورزش بازهم به سراغ او خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا