آشپزی

خواص کدو سبز و جدول ارزش غذایی آن – ویتامین‌ها و مواد معدنی

خواص کدو سبز: کدو سبز غذایی کم‌کالری است و ویتامین ب ۶ و ویتامین ث فراوانی دارد. کدوی آب‌پز برای کاهش قند خون بسیار مفید است. صدگرم کدوی آب‌پز فقط ۱۵ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند اما ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی دارد. کدو هیچ کلسترول یا چربی اشباع‌نشده‌ای ندارد و یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای سلامت قلب و عروق، تنظیم کلسترول خون و تامین فیبر خوراکی است. کدو انواع گوناگونی دارد اما در ایران کدو سبز و کدو حلوایی مصرف بیشتری دارند. سایر گونه‌های کدو مانند کدو زرد یا کدو گردویی کمتر در ایران کشت یا مصرف می‌شود. در این مطلب فواید و خواص کدو سبز بیان و جدول ارزش غذایی آن ارائه می‌شود.

کدوی آب‌پز برای کاهش قند خون بسیار مفید است.

کدو در غذاهای ایرانی

کدو در ایران پرمصرف است. بورانی کدو و ماست خوراک سبک، مقوی و بسیار مفیدی است. برخی از دیگر غذاهای ایرانی که با کدو تهیه می‌شوند، چنین هستند:


خواص کدو سبز در طب سنتی

از نظر طب سنتی ایرانی، طبع کدو سبز، سرد و مرطوب است. کدو پرآب است و برای باز کردن انسداد رگ‌ها می‌تواند مفید باشد. کدو برای مقابله با برخی سرطان‌ها سودمند است.

کدو زود هضم می‌شود و لذا اگر با خوراکی‌های دیرهضمی مثل گوشت خورده شود، به هضم سریع‌تر آن‌ها نیز کمک می‌کند.

کدو ترکیبات و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که برای تقویت حافظه و مقابله با پیری مفید هستند.

در طب سنتی ایرانی توصیه شده است افرادی که طبع سرد دارند، کمتر کدو بخورند. چنین افرادی می‌توانند کدو را با ماست و کمی سیر و نمک و نعناع و خردل تناول کنند.

کوتاه درباره خواص کدو سبز

  • گفته می‌شود که کدو به‌جهت برخورداری از سدیم، سموم کبد را نابود می‌کند و لذا می‌تواند برای کبدهای چرب سودمند باشد.
  • کدو سبز به‌جهت آب فراوانی که دارد برای سلامت پوست و مو مفید است.
  • کدو ویتامین ث دارد که می‌تواند به درمان نقرس کمک کند.
  • کدو یکی از سبزی‌هایی است که معمولا متخصصان تغذیه آن را برای کاهش وزن و تنظیم کلسترول تجویز می‌کنند.
  • کدو به‌ویژه کدوی زرد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولیک فلاونوئید مثل کاروتن و زآگزانتین است. این ترکیبات، رادیکال‌های آزاد مضر و گونه‌های فعال اکسیژن (reactive oxygen species) را که سبب بروز بیماری‌های مختلف می‌شوند، از خون پاک می‌کنند.
  • کدو فولات یا ویتامین ب ۵ نیز دارد. فولات‌ها در سنتز دی‌ان‌ای و تقسیم سلولی نقش مهمی دارند. مصرف فولات به‌اندازه کافی در دوران بارداری از بروز نقص در لوله عصبی نوزادان جلوگیری می‌کند.
  • کدو منبع بسیار خوبی برای تامین پتاسیم است. پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند و از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد. لذا برای سلامتی قلب مفید است و ضمن مقابله با اثرات زیان‌آور سدیم، فشار خون و نرخ تپش قلب را کاهش می‌دهد.
  • کدوی تازه ویتامین آ و ویتامین ث فراوانی دارد. همچنین از ویتامین‌های گروه ب مثل تیامین، پوردیکسین، ریبوفلاوین و نیز از مواد معدنی مثل آهن، منگنز، فسفر و روی نیز برخوردار است.
کدو زرد
کدو زرد از نظر ترکیبات گیاهی شبیه کدو سبز است.

جدول ارزش غذایی کدو سبز

در این جدول، ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کدوی خام با پوست و ۱۰۰ گرم کدوی آب‌پز بدون نمک با پوست بیان شده است. همان‌گونه که از جدول پیداست، با آّب‌‌پز شدن کدوی سبز، سطح برخی از مواد مغذی آن از جمله ویتامین ب ۹، ویتامین ب ۵ و ویتامین آ افزایش می‌یابد. ضمنا کدوی آب‌پز پتاسیم و کلسیم بیشتری دارد.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کدوسبز خام با پوست ۱۰۰ گرم کدوسبز آب‌پز با پوست، بدون نمک
انرژی (کیلوکالری) ۱۷ ۱۵
کربوهیدرات‌ها (گرم) ۳.۱۱ ۲.۶۹
پروتئین (گرم) ۱.۲۱ ۰.۱۴
چربی کل (گرم) ۰.۳۲ ۰.۳۶
کلسترول (میلی‌گرم) ۰ ۰
فیبر خوراکی (گرم) ۱ ۱
ویتامین‌ها
ب ۹ / فولات‌ها (میکروگرم) ۲۴ ۲۸
ب ۳ / نیاسین (میلی‌گرم) ۰.۵۴۱ ۰.۵۱۰
ب ۵ / اسید پانتوتنیک (میلی‌گرم) ۰.۲۰۴ ۰.۲۸۸
ب ۶ / پیریدوکسین (میلی‌گرم) ۰.۱۶۳ ۰.۰۸۰
ب ۲ / ریبوفلاوین (میلی‌گرم) ۰.۰۹۴ ۰.۰۲۴
ب ۱ / تیامین (میلی‌گرم) ۰.۰۴۵ ۰.۰۳۵
ویتامین آ (میکروگرم) ۱۰ ۵۶
ویتامین ث (میلی‌گرم) ۱۷.۹ ۱۲.۹
ویتامین ای (میلی‌گرم) ۰.۱۲ ۰.۱۲
ویتامین کا (میکروگرم) ۴.۳ ۴.۲
الکترولیت‌ها
سدیم (میلی‌گرم) ۸ ۳
پتاسیم (میلی‌گرم) ۲۶۱ ۲۶۴
مواد معدنی
کلسیم (میلی‌گرم) ۱۶ ۱۸
آهن (میلی‌گرم) ۰.۳۷ ۰.۳۷
منیزیم (میلی‌گرم) ۱۸ ۱۹
منگنز (میلی‌گرم) ۰.۱۷۷ ۰.۱۷۳
فسفر (میلی‌گرم) ۳۸ ۳۷
سلنیوم (میکرو‌گرم) ۰.۲ ۰.۲
روی (میلی‌گرم) ۰.۳۲ ۰.۳۳
جدول ارزش غذایی کدو سبز

خرید و نگهداری کدو سبز

کدوی تازه، براق و سفت و نسبتا سنگین و رنگ آن روشن است. کدوی کهنه چون بخشی از رطوبتش را از دست می‌دهد، سبک‌تر است و سر و ته آن پژمرده می‌شود.

کدو را در پاکت پلاستیکی دربسته و در یخچال و در بخش نگهداری سبزیجات و در شرایطی نگاه دارید که رطوبت مناسبی داشته باشد. در این‌صورت کدوها ۲ تا ۳ روز تازه می‌مانند.


ماخذ تصاویر: zerafat.com

مطالب مشابه:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا