سلامتیورزشی

درمان سیاتیک به کمک بهترین و موثرترین روش ها پزشکی

به دردی که در تمامی مسیر عصب از قسمت تحتانی کمر در لگن و ران و به طرف هر دوپا در حرکت است و پخش می شود را سیاتیک می گویند.

دردناشی از سیاتیک به شکل های گوناگونی ظاهرمی شود، که می تواند به صورت نوعی درد خفیف یا احساس سوزش فراوان و یا حتی دردی شکنجه آور رابه همراه داشته باشد. بعضی اوقات هم می تواند احساسی شبیه به تکان خوردن و یا نوعی شوک الکتریکی را در شما به وجود آورد. در هنگام سرفه یا عطسه، ممکن است شدت بیشتری یابد و همینطور نشستن در زمان طولانی در تشدید علائم موثر است. به طور معمول در درگیری عصب سیاتیک تنها یک قسمت بدن درگیر خواهد شد. بعضی از افراد احساس بی حس شدن، ضعف در ماهیچه و یا خارش درپایی که درگیرسیاتیک است را نیز خواهند داشت. گاهی هم امکان دارد در یک بخش از پا درد را احساس کرده و در بخش دیگر بی حسی را تجربه کنید.

 

روش های درمان خانگی سیاتیک

تنها بایک سرچ ساده در گوگل شما می توانید روش های پیشنهادی خانگی فراوانی را درجهت درمان سیاتیک مشاهده نمایید. خیلی ازین روش ها در معرض آزمایش خاصی قرار نگرفته اند و تنها یک توصیه در جهت بهبود هرچه بیشتر و کمک به درمان سیاتیک است. راهکارو یا ماده ای که به صورت قطعی تاثیر بر روی درد و همچنین درمان سیاتیک داشته باشد؛ می بایست به وسیله ی آزمایش علمی و آماری مورد بررسی و اعلام قرار بگیرد و از سازمانی که از اعتبار برخوردار است مثل FDA می بایست دارای تاییدیه باشد. با وجود بیان کلیه ی این اوصاف در تلاش بودیم که بهترین و مناسب ترین راهکارهای خانگی در خصوص درمان سیاتیک که براساس آزمایش ها حاصل شده اند را در یک لیست با ارزش برای شما گردآوری و در این مقاله به بیان آنها بپردازیم.

 

چه فعالیت هایی مجاز است؟

افراد مبتلا به سیاتیک معمولا از تکان دادن قسمت هایی که درد سیاتیک در آن ها وجود دارد میترسند؛ اما توصیه ما به شما این است که این ترس را کنار بگذارید. دوچرخه سواری، پیاده روی، شنا و همینطور ورزش به طور منظم بایستی در دسته ی فعالیت هایی در طول روز برای افراد مبتلا به سیاتیک قرار گیرد. بعضی از حرکات که به صورت نرمشی و کششی بوده نیز به وسیله ی تعداد زیادی از متخصصین در این زمینه پیشنهاد شده است.

جدا از این موارد پس از ابتلای شما به در سیاتیک نیازی نیست که شما تمام کارها و فعالیت های روزانتان را کنار بگذارید. شما بایستی در درمان سیاتیک به خود کمک کنید، به گونه ای که حرکات و اموری که درد سیاتیک را شدید ترمی کنند؛ مثل ورداشتن اشیا با وزن زیاد و پرهیز از ورزش های بسیار سنگین و حرفه ای را ترک کرده تا با گذشت زمان مانع از درد و موفق در درمان سیاتیک خود شوید. بعضی اوقات شما با نادیده گرفتن دردسیاتیک به جای استراحت مطلق می توانید در درمان سیاتیک تان اثرگذار باشید.

درمان سیاتیک

یوگا از موثرترین های درمان خانگی سیاتیک

سوال اینجاست که یوگا چیست؟ و تا چه حد می تواند در متابولیسم بدن اثرگذار باشد؟ جواب این پرسش هرچیزی باشد، پژوهش ها بیان د اشته است افرادی که از نسخه های آرامش بخش استفاده کرده و همچنین در کنار آن از حرکات یوگا تحت عنوان درمان سیاتیک به کارگرفته، بعد از مدتی حتی مصرف مسکن ها و همینطور آرام بخش ها را هم کنار گذاشته اند. یوگا سبب تقویت عضلات شده و نیرو را به ماهیچه های بدن تزریق کرده و در نتیجه موجب درمان سیاتیک و کاهش درد آن شده است.


در رابطه با هورمون تستوسترون بیشتر بدانید

 

ماساژ درمانی

همانطور که می دانید تحت عنوان درمان سیاتیک به روش خانگی ماساژ درمانی نقش مهمی دارد. به علل ذیل سبب کاهش دردهای موضعی و حتی درمان سیاتیک خواهد شد:

 

ماساژ به عنوان درمان خانگی سیاتیک باعث آزادسازی اندورفین در بدن می شود

ماساژ سبب تحریک گیرنده های فشار در مغزشده که موجب رها سازی اندورفین ها در بدن فرد می شود و در تسکین در موثر است. درنتیجه رها شدن اندروفین هورمون طبیعی در بدن حس راحتی و نشاط در فرد به وجود می آید.

 

استرس را کاهش می دهد

همچنین سبب تحریک گیرنده های فشارشده و موجب پایین آوردن سطح کورتیزول در بدن فرد می گردد. کورتیزول هورمونی بوده که عامل استرس است. پس درنتیجه با از بین بردن استرس درد کمتری را احساس خواهید کرد و حس خوبی خواهید داشت.

 

تسهیل گردش مواد مغذی شفابخش در بدن

لمس ومالش بافت نرم به کمک ماساژ سبب تحریک رگ های خونی درپوست و همینطور بافت های عمیق ترخواهد شد. با بالا رفتن گردش خون، اکسیژن و دیگر مواد مفید و مغذی به قسمت های اثرگذار، بهبود درد را به دنبال دارد.

درمان سیاتیک

رها سازی و آزاد کردن عضلات

ماساژ درمانی قادر است به شکل موقت به شل کردن عضلات بپردازد و کشش را از آن ها دور سازد و موجب بهبود درد درپاها و همینطور پایین کمر گردد.

 

رسیدن به وزن ایده آل اولین قدم در درمان خانگی سیاتیک

همیشه در زیستن باید روش درست زندگی را درپیش گرفت و مانع از اضافه وزن خود در این دوران شد. از همین راهکار نیز در جهت جلوگیری از درد سیاتیک و همچنین درجهت درمان سیاتیک می توان استفاده کرد. با پایین آوردن وزن، فشاری که  بر عضلات کمر و همینطور ستون فقرات وارد می شود کاهش پیدا کرده و عصب سیاتیک هم به دور از فشار قرار می گیرد.

 

محل خواب خود را درست کنید

از سایر راهکار های مراقبتی و درمان سیاتیک به روش خانگی بهره مندی از یک تشک محکم بوده که موجب و پایین آوردن فشار برروی ستون فقرات و کمر درحین خواب می شود. خوابیدن برروی پهلو با استفاده از یک تشک محکم و به کارگیری چند متکا جهت ثابت کردن کمر در هنگام خواب، جز بهترین روش ها برای افراد مبتلا به سیاتیک است.

 

ورزش هایی که در پایین آورده ایم زیر قسمت مهمی از این نوع فعالیت ها است:

 

ورزش های هوازی

فعالیت هایی نظیر پیاده روی، راه رفتن سریع متمایل به دو، دوچرخه سواری، و دیگر فعالیت هایی که موجب افزایش ضربان قلب می شود و تحت عنوان ورزش های هوازی سبک قراردارند، می تواند نوعی درمان سیاتیک به روش خانگی باشد. این نکته را در خاطرداشته باشید که نباید فشار فراوانی را روی مهره های ستون فقراتتان بیاورید.

 

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی نظیر به کارگیری وزنه هایی باوزن کم که موجب تقویت کردن عضلات می شوند هم در درمان سیاتیک می تواند اثرگذار باشد.

 

حرکات انعطافی و کششی

حرکات انعطافی و کششی مثل آنچه در بعضی از ورزش های نرم رزمی وجود دارد، موجب انعطاف پذیری و تزریق قدرت در بدن فرد شده ودر ادامه به تدریج درمان سیاتیک را به دنبال دارد.

البته انجام حرکات بالا، برای درمان خانگی سیاتیک زمانی به طور کامل اثر بخش خواهد بود که به صورت منظم و در زمان های مشخص توسط فرد پیگیری شود. در غیر این صورت این حرکات تنها نقش یک مسکن موقت را برای بدن ایفا خواهند کرد.

 

تقویت عضلات شکم و باسن

به علت کم بودن قدرت شکمی درمیان افراد سن دار کلیه ی فشار حاصل از وزن و بارهایی با وزن زیاد برروی ستون فقرات تحمیل شده و این قضیه در طول مدت فراوانی درد سیاتیک را در پی دارد و یا به نحوی سبب تشدید آن می شود. از این جهت به کارگیری تکنیک های ورزشی که سبب تقویت عضلات شکم می شود تا اندازه ای از این فشار را از روی ستون فقرات دور کرده و می تواند یک روش فوق العاده جهت درمان سیاتیک باشد.

 

حفظ صحیح وضعیت بدن خود موثرترین درمان خانگی سیاتیک

صحیح نگاه داشتن شرایط بدن ارتباطی با پرداختن به ورزش های حرفه ای و وزنه برداری نخواهد داشت. با رعایت نمودن بعضی ازموارد ضروری قادرهستید در منزل هم وضعیت بدنی صحیحی داشته باشید. به عنوان مثال:

  • صحیح نگه داشتن زاویه ی بدن درحین نشست و برخواست
  • به طرف عقب کشیدن شانه های خود درجهت پیشگیری از فشار هرچه بیشتر بر روی ستون فقرات
  • چنانچه به طور مستمر مجبور هستید که پشت سیستم باشید، استراحت های پی درپی داشته باشید و آن را به گونه ای روبرویتان بگذاری دکه مجبور نباشید جهت مشاهده آن سرتان را خم کنید.

درمان سیاتیک

ترک سیگار ساده ترین شیوه ی درمان خانگی سیاتیک

چنانچه علل بروز بیماری های گوناگون را بررسی کنید، خواهید فهمید که سیگار را قطعا بایستی ترک کرد. مصرف  سیگار سبب ضعف در ماهیچه ها و کاهش فرایند بهبود استخوان ها و همینطور مهره های ستون فقرات خواهد شد. در جهت درمان سیاتیک قرار نیست حتما به دنبال داروهای شیمیایی بروید و شروع به خود درمانی کنید، بلکه راحت ترین امور مثل ترک کردن سیگار را برنامه زندگی خود قرار دهید.


چه مواد غذایی برای بدن زنان ضروری محسوب می شود؟

 

استفاده از کمربندهای طبی

کمربند های طبی راهکاری مناسب درجهت درمان این عارضه بوده که اضافه بر پیشگیری از بالارفتن درد، موجب مراقبت از وضعیت درست عضلات کمر و بخش تحتانی ستون فقرات می شود. این را بدانید که استفاده از کمربند پشتیبان، نباید به گونه ای باشد که در هرهفت روز هفته به طور مدام بسته شود. چرا که به کارگیری بیش از اندازه از آن ممکن است سبب تنبلی عضلات این بخش گردد. بایستی فقط در موقعیت های حساس که نیازمند بستن کمربند پشتیبانی از کمر و ستون فقرات هستید و این احساس را دارید از آن بهره بگیرید.

 

مصرف گیاهان و مواد خوراکی ضد التهاب در درمان خانگی سیاتیک

در برخی افراد منشا درد سیاتیک مربوط به فشار دیسک نیست. زیرا به علت التهاب بوده پس بایستی استفاده از میوه، گیاهان و سبزیجات ضد التهاب را بالا برد؛ زیرا موجب برطرف سازی درد سیاتیک می شود. مواردی از این خوراکی ها درپایین آمده است:

  • گیاهانی دارای برگ های پهن سبز مانند اسفناج، کولارد سبز و کیل که در دسته ی کاهوها قرار دارند، گوجه، کلم بروکلی، پیاز، گیاه جعفری و همینطور کرفس
  • چای سیاه و سبز
  • دسته میوه هایی نظیر گیلاس، آناناس، پرتقال و همینطور توت سبز و توت مشکی و…
  • روغن زیتون
  • ماهی هایی که چرب هستند مانند ساردین، آزاد، تن و سالمون.

 

نتیجه گیری

این عارضه کاملا در بین افراد شایع است. به همین منظور رعایت برخی نکات ضروری و کمک به درمان این بیماری، تا حد چشمگیری شرایط را برای شما راحت تر خواهد کرد. امیدواریم موارد گفته شده شما را در پیشگیری و درمان سیاتیک کمک کرده باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا