سرگرمیفناوریورزشی

بهترین زمان برای ورزش کردن چه موقع است؟ • پامپا

ورزش کردن در هر زمان از روز فواید و مشکلات خاص خود را دارد. در حالی که بعضی از افراد صبح خیلی زود برای ورزش کردن از خواب بیدار می‌شوند، گروهی از مردم نمی‌توانند قبل از ظهر این کار را انجام دهند.

حقیقت این است که بهترین زمان ورزش کردن تا حد زیادی به ترجیحات شخصی و برنامه‌ی روزمره‌ی شما‌ بستگی دارد. چراکه باید بین وظایف شغلی، تعهدات خانوادگی، کارهای خانه، ارتباطات اجتماعی و برنامه‌ی ورزشی خود تعادل برقرار کنید. علاو بر این، باید با ورزش کردن احساس خوبی پیدا کنید. اگر عضلات شما صبح‌ها سفت باشند یا ورزش کردن در ساعات پایانی روز باعث مختل شدن خواب‌تان شود، نتیجه‌ی معکوس می‌گیرید. در این مقاله از پامپا قرار است به بررسی مزایا و معایب ورزش کردن در ساعات مختلف روز بپردازیم. با ما همراه باشید.

ورزش در صبح

وقتی زنگ ساعت به صدا در می‌آید، آخرین کاری که بیشتر مردم می‌خواهند انجام دهند این است که از رختخواب بیرون بیایند، کفش‌های ورزشی خود را بپوشند و به باشگاه بروند. اما ورزش صبحگاهی مزایای شگفت‌انگیزی دارد که ارزش بیدار شدن و وقت گذاشتن برای آن را دارد، از جمله:

پایبندی به برنامه‌ی تمرینی آسان‌تر است

برای همه‌ی ما پیش آمده که روز را شروع کنیم و با خودمان بگوییم «بعداً وقتی کارهایم تمام شد، ورزش می‌کنم»، اما عصر فرا می‌رسد و یکی از کارهایی که هنوز انجام نداده‌ایم، ورزش کردن است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی افراد صبح‌ها ورزش می‌کنند، بهتر می‌توانند به برنامه‌ی تمرینی خود پایبند و متعهد بمانند. چون بیشتر مردم معمولاً وظایف و قرار ملاقات‌های کمتری را برای صبح برنامه‌ریزی می‌کنند و به همین دلیل اضافه کردن ورزش به برنامه‌ی‌ صبحگاهی آسان‌تر است.

سایر تحقیقات هم نشان می‌دهد که پایبندی به ورزش در افرادی که صبح‌ها فعالیت بدنی انجام می‌دهند، در بالاترین سطح قرار دارد. وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید که بعد از ظهر یا عصر ورزش کنید، ممکن است زمان ورزش با انجام سایر مسؤولیت‌های شما تداخل پیدا کند و مجبور به حذف آن از برنامه‌ی روزانه‌ی خود شوید، به‌خصوص اگر همه‌ی کارهایتان روی هم جمع شده باشد. علاوه بر این، سپری کردن یک روز کاری کامل می‌تواند به اراده‌ی شما آسیب جدی وارد کند و باعث شود از ورزش کردن صرف‌نظر کنید.

وقت آزاد بیشتری دارید

معاشرت با اعضای خانواده

اگر صبح ورزش کنید، در ساعات باقیمانده‌ی روز زمان بیشتری برای معاشرت با دوستان یا خانواده‌ی خود دارید. همچنین می‌توانید زمان بیشتری را به سرگرمی‌ها و سایر فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود اختصاص دهید.

ممکن است درد کمتری داشته باشید

اگر در حال حاضر از فعالیت بدنی به‌عنوان راهی برای کنترل درد مزمن استفاده می کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که صبح‌ها ورزش کنید. نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کردند، در مقایسه با کسانی که عصر ورزش می‌کردند، درد کمتری داشتند.

احتمالاً بهتر می‌خوابید

اگر از بی‌خوابی کلافه شده‌اید، ورزش صبحگاهی می‌تواند راهکار مناسبی برای حل این مشکل باشد. نتایج یک پژوهش علمی نشان داد افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کنند برای مدت زمان کمتری در رختخواب بیدار می‌مانند و در طول شب کمتر از خواب بیدار می‌شوند. در مطالعه‌ی دیگری هم مشاهده شد که ورزش صبحگاهی به افراد مبتلا به بی‌خوابی کمک می‌کند تا بهتر بخوابند.

اگرچه نتیجه‌ی تحقیقات در این مورد قطعی نیست و مطالعات نشان داده‌اند که ورزش عصرگاهی هم می‌تواند به بهبود خواب کمک کند، اما می‌توان به جرأت گفت که اکثر مطالعات نشان داده‌اند که ورزش صبحگاهی برای خواب مفیدتر است. بنابراین اگر در حال حاضر ساعت ۷ بعد از ظهر به باشگاه می‌روید و شب‌ها نمی‌توانید خوب بخوابید، بهتر است برنامه‌ی خود را تغییر دهید و ورزش کردن در ساعت ۷ صبح را امتحان کنید.

کمتر گرسنه می‌شوید

بررسی مطالعات مختلف نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به کاهش اشتها بعد از تمرین کمک کند. در یک مطالعه روی زنان مشاهده شد که میزان کالری دریافتی در کسانی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، در مقایسه با افرادی که عصر ورزش می‌کنند، بسیار کمتر است. پس اگر می‌خواهید در طول روز کمتر گرسنه شوید، احتمالاً ورزش صبحگاهی برای شما مناسب است.

ممکن است چربی بیشتری بسوزانید

همچنین ثابت شده که ورزش کردن با معده‌ی خالی میزان چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. چون بدن به جای اینکه از غذایی که به‌تازگی خورده‌اید به‌عنوان منبع سوخت استفاده کند، به سراغ چربی‌های ذخیره شده می‌شود.

ورزش در بعد از ظهر

ورزش در اواخر روز

اگر نمی‌توانید صبح‌ها ورزش کنید، نگران نباشید و فعالیت بدنی را از برنامه‌ی روزانه‌ی خود حذف نکنید. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش کردن در اواخر روز یا بعد از ساعت کاری هم می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد، به‌عنوان مثال:

عملکرد بهتری خواهید داشت

مطالعات درباره‌ی بهترین زمان ورزش نشان داده‌اند افرادی که تمرین حداکثر کوتاه‌مدت انجام می‌دهند (مانند جهش، دو سرعت و تمرینات مقاومتی)، عصرها عملکرد بهتری دارند. وقتی صبح‌ها ورزش می‌کنید، می‌توانید با گرم کردن بدن یا ورزش کردن در زمان مشخصی از روز عملکرد خود را بهبود دهید، اما وقتی همه‌ی شرایط برابر است، ورزش عصرگاهی از این نظر مزیت بیشتری دارد.

بدن شما قبل از ورزش گرم شده است

دمای بدن به‌طور طبیعی در عصر بالاتر است. بنابراین، عضلات شما گرم‌تر هستند و عضلات گرم‌تر با عملکرد بهتر همراه است.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و گرم کردن بدن قبل از تمرین می‌تواند عملکرد ورزش صبحگاهی را بهبود بخشد. با این حال، اگرچه می‌توانید با بعضی تغییرات عملکرد ورزش صبحگاهی را افزایش دهید، اما شب‌ها این امکان برایتان فراهم است که از مزیت گرم بودن بدن به‌طور طبیعی بهره ببرید.

دستاوردهای بزرگتری خواهید داشت

در یک مطالعه افرادی که عصرها ورزش می‌کردند، نسبت به کسانی که صبح‌ها تمرین می‌کردند، بین هفته‌ی ۱۳ تا ۲۴ تمرین مداوم توده‌ی عضلانی بیشتری به‌دست آوردند. بنابراین اگر به دنبال عضله‌سازی هستید، تمرینات عصرگاهی ممکن است در درازمدت تأثیر بیشتری داشته باشند.

سطح هورمون هم در تعیین بهترین زمان ورزش کردن نقش دارد. صرف‌نظر از جنسیت شما، تستوسترون برای رشد و قدرت عضلات و همچنین استقامت مهم است. ممکن است بدن در طول تمرین مقاومتی که اواخر بعد از ظهر انجام می‌شود، در مقایسه با تمرین صبحگاهی، تستوسترون بیشتری تولید کند.

ممکن است انگیزه‌ی بیشتری برای تمرین کردن داشته باشید

افزایش انگیزه با ورزش در شب

گاهی اوقات ورزش کردن سخت است و در این میان، نداشتن انگیزه یک مانع بزرگ برای بسیاری از مردم محسوب می‌شود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که حفظ انگیزه برای پایبندی به یک برنامه‌ی تمرینی طولانی‌مدت که صبح‌ها انجام می‌شود، دشوارتر است. بنابراین اگر رفتن به باشگاه بزرگ‌ترین مشکل شما است، تمرین عصرگاهی ممکن است در درازمدت راحت‌تر باشد.

بهترین زمان ورزش به شرایط شما بستگی دارد

شواهد حاکی از آن است که کرونوتایپ یا تیپ شخصیت زمانی شما روی زمانی که بهترین عملکرد را دارید، تأثیر دارد. اگر دوست دارید صبح‌ها ورزش کنید، فوق‌العاده است و اگر ورزش عصرگاهی را ترجیح می‌دهید، به کار خود ادامه دهید. چیزی که واقعاً اهمیت دارد این است که زمانی از روز را که برای شما مناسب است و با برنامه‌ی روزمره‌تان مطابقت دارد، پیدا کنید و به آن پایبند بمانید.

اما اگر برنامه‌ی تمرینی فعلی شما برایتان کارساز نیست، امکان تغییر آن وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که بدن به ورزش منظم عادت می‌کند. به‌عنوان مثال اگر هر روز ساعت ۴ بعد از ظهر وزنه بزنید، احتمالاً نسبت به سایر اوقات روز عملکرد بهتری خواهید داشت.

کلام پایانی

ورزش منظم یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای حفظ و بهبود سلامتی خود انجام دهید. توصیه می‌شود که در طول هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید و در این میان، زمان ورزش کردن اهمیت چندانی ندارد. چراکه ورزش در هر ساعتی از روز مزایا و معایب خاص خود را دارد و شما باید با توجه به شرایط خودتان بهترین زمان ورزش را مشخص کنید.

با این حال، بهتر است فعالیت بدنی را مانند یک قرار ملاقات در نظر بگیرید و همیشه در ساعت مشخصی از روز ورزش کنید. مهم نیست صبح، ظهر یا شب تمرین کنید، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌طور مداوم در یک زمان مشخص ورزش می‌کنند، نتایج بهتری به دست می‌آورند. وقتی ورزش کردن برای شما به یک برنامه‌ی روتین تبدیل شود، احتمال کنار گذاشتن آن کمتر می‌شود.

اگر ورزش صبحگاهی را ترجیح می‌دهید، مطمئن شوید که عضلات سرد و سفت شما قبل از ورزش به‌خوبی گرم شده باشند و اگر می‌خواهید بعد از ظهرها ورزش کنید، برای افزایش پایبندی خود یک دوست برای ورزش کردن پیدا کنید یا با نگهداری وسایل ورزش خود در ماشین یا دفتر کار بهانه برای حذف ورزش را به حداقل برسانید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت پامپا را بخوانید.

منبع: greatist

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا